Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Poradňa

Lepší sex, spánok i dlhší život. 10 dôvodov, prečo by ste mali jazdiť na bicykli (1. časť)

Jazdenie na bicykli zlepšuje zdravie, vzťahy, mozgovú činnosť a jednoducho každý, kto bycikluje, má šťastnejší a lepší život.
Biker

Či už pre skrátenie cesty, zlepšenie kondície, vyrovnanie bankového účtu alebo z environmentálnych dôvodov. Uprednostnenie bicykla pred inými dopravnými prostriedkami môže byť jedno z najlepších rozhodnutí vášho života.

Neveríte? Tu je 10 rôznych dôvodov pre jazdenie na bicykli.

1. Budete tam rýchlejšie

Dochádzanie na bicykli, pokiaľ nemáte to šťastie priamej a nezaplnenej cesty do práce, môže byť rýchlejšie ako automobilová či hromadná doprava. V niektorých veľkých mestách až o polovicu rýchlejšia, ako ukázal prieskum automobilky Citroën.

Skúste si napríklad porovnať priemernú rýchlosť svojho auta v meste spolu so státím v zápchach s priemernou rýchlosťou na bicykli a zistíte koľko by ste získali alebo stratili. Môžeme si len predstavovať, ako rýchlo by sa cestovalo bicyklom aj autom, ak by sa mestá viac prispôsobili cyklotrasám a ľudia by začali brať túto formu dopravy vážnejšie.

2. Budete lepšie spať

Skorá ranná jazda síce dokáže byť unavujúca iba krátkodobo. No v konečnom dôsledku budete lepšie odpočívať, keď príde noc.

Stanfordská Univerzita Medicíny dala za úlohu nespavým pacientom so sedavou prácou za úlohu bicyklovať 20 až 30 minút denne. Ako výsledok sa skrátila doba ich zaspávania na polovicu a celkový naspatý čas stúpol skoro o hodinu.

Jazdenie na bicykli vám pomôže hlbšie spať.

Navyše, jazdenie na bicykli rovnako, ako akékoľvek vonkajšie aktivity, vám pomôže stráviť viac času na dennom svetle. To pomáha správne nastaviť cirkadiánny rytmus a pomáha zbaviť telo kortizolu – stresového hormónu. To všetko sa podpisuje na hlbšom a výdatnejšom spánku.

3. Budete vyzerať mladšie

Dermatológovia tvrdia, že pohybom zrýchlený krvný obeh prináša viac kyslíku a živín ku všetkým bunkám, vrátane tých v pokožke. Zároveň sa splachuje to, čo bunky už nepotrebujú.

Cvičenie zároveň uvádza telo do stavu ideálneho pre zdravú tvorbu kolagénu, čím zmierňuje tvorbu vrások a urýchľuje uzdravujúce procesy. Nezabudnite sa však pred odjazdom natrieť krémom s UV faktorom!

Prečítajte si tiež

4. Zrýchlite svoje trávenie

Ďalším dobre známym lekárskym poznatkom je zrýchlenie zažívania fyzickou aktivitou. Tá pomáha skrátiť dobu, ktorú potrava strávi v hrubom čreve. Limituje tak množstvo vody, ktoré absorbuje telo naspäť a zabraňuje príliš tvrdej stolici, ktorá črevami prechádza ťažšie.

Navyše aeróbne cvičenia precvičujú dýchanie a s tým spojenú kontrakciu vnútorných brušných svalov. Zmierňuje sa tým plynnatosť a riziko rakoviny čriev.

5. Zlepšíte svoju mozgovú činnosť

Potrebujete aby vaša šedá mozgová kôra zažiarila? Vedci Univerzity v Illinois prišli na to, že už 5-percentný nárast srdcovej a dýchacej kondície sa prejaví až 15% nárastom úspešnosti v ich mentálnych testoch. Bicyklovanie pomáha vytvárať nové bunky v hippocampe – časti mozgu zodpovednej za pamäť, ktorá po 30 roku života začína upadať.

Znovu, zrýchlený krvný obeh okysličuje mozog a regenerujú sa receptory a to pomáha predchádzať alzheimerovej chorobe, vysvetľuje autor štúdie, profesor Arthur Kramer.

Prečítajte si tiež

6. Premôžete choroby

Primerané cvičenie robí imunitné bunky aktívnejšími takže sú pripravenejšie bojovať s infekciami, vraví Cath Collins, vrchná dietologička Nemocnice sv. Georga v Londýne.

Ľudí, ktorí dochádzajú na bicykli a cvičia priemerne asi pol hodinu denne, si berú dvakrát menej voľna z práce kvôli chorobe. (Univerzita Severnej Karolíny).

Pravidelné jazdenie je spoľahlivý spôsob ako udržať choroby na uzde.

7. Budete dlhšie žit

Univerzita King’s College v Londýne spravila zaujímavú štúdiu. Porovnala 1200 párov jednovaječných dvojčiat. Tie z dvojčiat, ktoré cvičili v ekvivalente dvch hodín jazdy na bicykli v priebehu týždňa, boli až o 9 rokov biologicky mladšie ako tie, ktoré necvičili. Ani po odrátaní vplyvov rôznej telesnej váhy a fajčenia. Telo sa stane celkovo efektívnejšie vo svojej obrane a lepšie sa regeneruje.

8. Budete ekologickejší

V prípade poschodových alebo vertikálnych stojanov sa dá na mieste vyhradené pre jediné auto odparkovať až 20 bicyklov. Na výrobu bicykla je potrebných menej ako 5% energie a materiálu ako auta.

Počas svojho životného cyklu nevyprodukuje bicykel takmer žiadne škodliviny. Bicykle sú tiež efektívne – je nimi možno cestovať trikrát rýchlejšie ako pešo s použitím rovnakej energie ako pri kráčaní (pokiaľ máte správne nafúkané gumy).

Aby sme to opäť porovnali s autami, energia, ktorú spotrebujete pri cestovaní bicyklom prepočítaná na energiu v benzíne, vydá na spotrebu 0,1 litra na 100km. A to je len zopár štatistík v prospech bicykla ako ekologického dopravného prostriedku.

9. Bicyklovanie zlepší váš sexuálny život

Bicyklovanie ako kardiovaskulárne cvičenie zvyšuje libido, tvrdia experti. Jedna štúdia z Kornellovej Univerzity vyvodila záver, že mužskí atléti majú sexuálnu zdatnosť a túžbu, akoby boli o 2-5 rokov mladší.

U fyzicky zdatných žien pozorovali oneskorenie menopauzy o podobný počet rokov. Harvardská Univerzita sa pridala zistením, že muži po päťdesiatke jazdiaci na bicykli aspoň 3 hodiny týždenne majú o 30% nižší risk impotencie oproti tým, čo necvičia.

10. Bicyklovanie je dobré aj pre nenarodených

Michiganská Univerzita tvrdí, že budúce matky, ktoré pravidelne cvičia počas tehotenstva, majú ľahší a menej komplikovaný pôrod, rýchlejšie sa zregenerujú a majú lepšiu náladu počas náročných deviatich mesiacov. Váš potomok má tiež menšiu šancu obezity a lepší základ pre vývoj nervovej sústavy v bruchu.

,,Nie je pochýb o tom, že mierne cvičenie ako napríklad bicyklovanie pomáha matke aj dieťaťu,“ povedal hovorca Britskej Kráľovskej Univerzity pôrodníkov a gynekológov.

Prečítajte si tiež

Vaše komentáre

Náš Facebook