Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Poradňa

Návod: 7 dôležitých vecí, ktoré by ste si mali na bicykli pred jazdou nastaviť

Či ste pretekár, hobík, krosár, alebo zjazdár, týchto pár tipov by vám malo pomôcť vyladiť bike tak, aby vám pri jazde v maximálnej možnej miere pomáhal.
bikeradar
1. Hodnota SAG

Na začiatku si zistite odporúčané hodnoty SAGu, ktoré uvádza k jednotlivým tlmiacim jednotkám ich výrobca. Zväčša ide o SAG 30 % na tlmiči a 25 % na vidlici. Je veľmi dôležité, aby ste  jazdili s tlmením so správnym SAGom – práve takto zabezpečíte, že bike bude mať pri jazde rovnovážny prejav.

Aby ste zmerali SAG, postavte sa do pedálov v neutrálnej pozícii – ideálne tak, že vám niekto bike drží (o nič sa neopierajte). Takto zistíte, aký SAG má vaša vidlica. Potom si na bike sadnite (bez pohupovania). Úroveň, do akej sa tlmič zasunie, je hodnota jeho SAGu. Nezabudnite na to, že keď meriate/ladíte SAG, mali by ste mať na sebe kompletnú jazdeckú výbavu a všetky kompresné nastavenia „otvorené“.

2. Nastavenie odskoku

Odskokom si nastavujete rýchlosť, akou sa tlmiaca jednotka dokáže vrátiť do pôvodnej pozície po pohltení nárazu. Akonáhle nastavíte SAG, otočte nastavenie odskoku do stredovej polohy – od nej sa následne bude celé nastavenie odvíjať.

Ak bude tlmič príliš „rýchly“, bike bude pri prejazde nerovností strácať grip a bude nepríjemne nadskakovať. Ak bude príliš „pomalý“, bude vás tzv. kopať, keďže sa nebude stíhať vracať do pôvodnej pozície. Nastavenie odskoku sa dá kedykoľvek ľahko upraviť, takže sa s jeho nastavením nemusíte zo začiatku obzvlášť trápiť.

3. Výška sedla – sedlovka

Aby ste predišli bolestiam v oblasti krížov či iných svalov, venujte dostatok času nájdeniu správnej výšky sedla (a to bez ohľadu na to, či máte alebo nemáte teleskopku).

Správnu výšku nájdete jednoducho. Sadnite si na bike (so sedlovkou v najvyššom bode) a položte pätu na pedál. Noha by v tejto pozícii mala byť úplne vystretá. Keď ju následne vrátite do normálnej jazdeckej pozície, bude mierne pokrčená – presne to hľadáte.

4. Tlak v gumách

Základné hodnoty tlakov, ktoré sa nám rokmi overili (pre 75 kg vážiaceho jazdca) sú 25 psi vpredu a 27 psi vzadu pre odolné, bezdušové plášte. Tlak v plášťoch je vždy určitým kompromisom medzi rizikom defektu a stabilitou plášťa. Pre ťažších jazdcov alebo ľudí jazdiacich tenké plášte budú tieto hodnoty samozrejme odlišné.

Aj malá zmena v tlakoch, ktoré v plášťoch jazdíte, dokáže mať výrazný vplyv na prejav biku pri jazde, preto sa skutočne oplatí venovať dostatok času nájdeniu optimálnych hodnôt práve pre váš jazdecký štýl. Veľa bikerov si myslí, že nafúkanie plášťov na „šuter“ ich spraví rýchlejšími, no v rozbitom teréne je pravdou presný opak.

Prečítajte si tiež

5. Brzdové páčky – brzdenie jedným prstom

Zlepšiť kontrolu nad bikom vám pomôže aj správna pozícia brzdových páčok. V ideálnom prípade by ste totiž mali zvládať brzdenie len jedným prstom. Aby ste to dosiahli, uchopte grip a vystrite ukazovák. Ten by mal vymedzovať vzdialenosť brzdovej páčky.

Najbežnejšou chybou mnohých bikerov je to, že majú páčky príliš blízko ku gripom, takže brzdenie jedným prstom je od začiatku vylúčené.

Okrem vzdialenosti páčky je dôležitá aj ich pozícia. Zápästie by malo byť približne v rovine s predlaktím (keď máte ukazovák na páčke). Každému vyhovuje niečo iné, no rozhodne by ste s prstom na páčke nemali pociťovať žiadnu bolesť.

6. Uhol sedla

Či už sa vám to páči, alebo nie, väčšina MTB bikerov strávi väčšinu času jazdením do kopca. Nikto z nás predsa nechce ubolený zadok či v horšom prípade intímne partie. Nastavenie sedla je preto naozaj dôležitá vec.

Predná časť sedla (špička) by mala byť posunutá mierne nadol – zdolávanie výšľapov tak bude o niečo komfortnejšie. Uhol sedla je však tiež jednou s veľmi individuálnych vecí pri nastaveniach, a tak sa mu oplatí venovať viac času a vyskúšať si, čo je pre vás to najpohodlnejšie.

7. Nášľapy alebo flaty?

Všetkým bikerom, ktorí sa snažia vylepšiť svoju techniku, odporúčame zvoliť voľné pedále – flaty. Nútia jazdca viac pracovať s bikom, „cítiť“ ho pod sebou a najmä v prípade, že niečo nevyjde podľa predstáv, sú rozhodne bezpečnejšou voľbou.

Pokiaľ pri svojom jazdení využívate nášľapy, skúste zvoliť také, ktoré majú dostatočne veľkú klietku. Zároveň posuňte kure v tretrách smerom dozadu (k päte). Takto získate lepšiu stabilitu a rovnováhu, sotva sa do pedálov postavíte.

Prečítajte si tiež

Vaše komentáre