Test: Vidlica Fox 36 Float FIT4 Factory
Verdikt: Ak vám nevadí príležitostný tupý úder pri návrate do plného zdvihu, ide pravdepodobne o najlepšiu a najsilnejšiu jednokorunkovú vidlicu, aká sa dá kúpiť.
Plusy: Počiatočná citlivosť zabezpečuje úžasnú trakciu a pohodlie, opora v strednom zdvihu je zároveň oporou vášho sebavedomia pri jazdení, má prekvapivo dlhé servisné intervaly.
Mínusy: Občasný úder pri návrate do plného zdvihu je frustrujúci pri dosť drahej vidlici.
Kúpte ak: Chcete výkon najlepšej úrovne kombinujúci pohodlie aj kompetenciu v najnáročnejšom teréne a nevadí vám hlasná práca pruženia.
Tridsaťšestka od Foxu bola vždy na niekde na vrchu nášho zoznamu pre voľbu vidlice a pre rok 2018 sa stala ešte lepšou, a to najmä vďaka pridaniu vzduchovej pružiny EVOL, ktorá používa väčšiu negatívnu komoru pre linearizáciu prvých dvoch tretín zdvihu s citlivosťou na nerozoznanie od oceľovej pružiny a výraznejšou oporou v strednom zdvihu.
Tlmič FIT4 bol tiež preladený a teraz má jemnejší chod cez menšie nerovnosti bez toho, aby prirýchlo obetoval zbytočne veľa zdvihu silnejším nárazom.
Zistil som, že s novou pružinou potrebujem na dosiahnutie správneho SAGu vyšší tlak (96psi na rozdiel od 80-89psi), ako udáva tabuľková hodnota odporúčaná Foxom pre moju váhu. Dostatočný odpor na konci zdvihu som dosiahol inštaláciou dvoch redukčných tokenov.
Pokiaľ som nejazdil na strmších a pomalších tratiach, ponechával som gombík pomalej kompresie v takmer úplne otvorenej polohe.
Na traily je chovanie novej Fox 36 pôsobivé. Pri porovnaní s 2018 RockShox Lyrik RCT3 bol Fox výrazne hladší, ponúkajúc viac priľnavosti a pocit kolesa neustále prilepeného k povrchu zeme. Tiež som si všimol menej bolesti v rukách na dlhých a rozbitých zjazdoch. Aj popri tejto jemnosti však Fox dokázal ponúknuť viac opory a zdalo sa, akoby používala menej zdvihu pri náročných kamenistých sekciách a nikdy sa podomnou nepredvídavo neponorila.
Pružina Evol výrazne znižuje silu potrebnú pre rozhýbanie vidlice, výsledkom je pocit, že ste krásne zasadený v bicykli a máte k dispozícii množstvo gripu. Opora sa potom postupne zvyšuje cez strednú časť zdvihu a odpor na jeho konci neprichádza náhle a nepríjemne. Prechody medzi všetkými polohami vidlice sú hladké a prirodzené, v čom naozaj pripomínajú chod oceľovej pružiny.
Naladenie tlmenia je tiež výborné. Vnútorné trenie musí byť minimálne, pretože vidlicu rozhýbu aj naozaj malé nerovnosti pri stúpaní, alebo šliapanie. Technický manuál tiež hovorí o prekvapivo dlhých servisných intervaloch – 125 hodín (naproti 50 hodinám Lyriku).
Keď som vidlicu otvoril na záver môjho testu, počas ktorého zažila taliansky prach aj to najlepšie z lepkavého blata, penové krúžky navrchu vidlice boli trochu špinavé a základný servis chod mierne vylepšil. Nebol to však rozdiel “tisíc a jedna” ako u vidlice zúfalo túžiacej po troche mechanickej lásky.
Môj jediný problém s Fox 36 je citeľný tupý “ping zvuk, ktorý vydá pri úplnom predĺžení, napríklad keď silno zatiahnem za riadidlá. Fox sľúbil, že v produkcii tento problém postupne napravia, no vymenená novšia pružina stále vydávala rovnaký zvuk aj pri bunny hopoch. Hoci je ľahké si tento zvuk všimnúť, obecne pri jazdení, nie je veľmi otravný.
Zhrnuté dohromady, Fox 36 Float FIT4 Factory vás podrží pri tom najtvrdšom zaobchádzaní pevnou oporou a priľnavosťou. Pohodlná, no maximálne schopná v náročných podmienkach. Ak na ňu máte peniaze a nevadí vám tá jediná maličkosť, nie je o čom váhať, výkon tejto vidlice je tej najvyššej úrovne.
Vaše komentáre