Continental konečne predstavil bezdušovú cestnú gumu – GP 5000 TL
Continental pred pár dňami uviedol nové plášte s názvom Grand Prix 5000, náhradu za legendárne GP4000. Nová guma GP5000 je v klasickej verzii s dušami, no hlavnou novinkou je verzia TL – tubeless – a teda bezdušová verzia.
Nové univerzálne plášte Continentalu majú nahradiť jedny z najobľúbenejších a najlepších cestných plášťov – GP 4000 S II.
Conti nie je samozrejme prvým výrobcom, ktorý prichádza s bezdušovými cestnými plášťami. Skôr naopak, svoje bezdušáky vydali v čase, kedy už mnoho výrobcov predáva podobné cestné gumy. O to viac dúfame, že keď už to dlhšie trvalo, budú nové Grand Prix 5000 ešte lepšie ako predchodca či konkurencia.
Konečne cestné bezdušáky od Conti
Plášte GP 4000 prišli na trh pred 14 rokmi a už dlho sa očakávalo vylepšenie tejto gumy práve bezdušovou verziou.
Po dlhom čakaní to prišlo a Continental skutočne vydal nové plášte, na ktoré všetci tak dlho čakali.
Bezdušový model GP 5000 TL je veľmi podobný s klasickou verziou, ale má pridaný tesniaci pás z jemnej gumy, ktorá by sa mala jednoducho nahdzovať na koleso.
Continental hovorí, že si guma prešla nespočetnými testami nahadzovania na koleso, kým dosiahli finálne rozmery a rovnováhu pohodlným obúvaním a pevným gripom gumy GP 5000.
Na aké kolesá sedia?
Continental priznal, že je sú si vedomí faktu, že situácia na trhu okolo cestných bezdušových štandardov je absolútny chaos a v tomto odvetví ešte stále nie je jasná zhoda a žiadny štandard pre bezdušové ráfy a duše zatiaľ neexistuje.
Conti však prezradil, že aj v tomto sa veci hýbu vpred a spolu s viacerími výrobcami kolies a ráfikov sa snažia zadefinovať bezdušový štandard pre cestné kolesá, ktorý by mohli zaviesť niekedy v priebehu budúceho roku.
Pri svojich nových gumách však Continental narozdiel od Schwalbe bohužiaľ nevydal tabuľku či presné údaje kompatibility GP 5000 s jednotlivými modelmi ráfikov.
Continental však tvrdí, že otestoval obrovské množstvo bezdušových cestných ráfikov a nová guma sedí na takmer všetky. Nie je však jasné, či „takmer“ znamená – bude určite sedieť alebo budete si nejako musieť poradiť.
Je smutné, že taký výrobca ako Conti, pri toľkom testovaní, ako hovorí, v dnešnej dobe nezdieľa presné dáta aj s verejnosťou. Pretože práve tieto informácie a transparentnosť sú pre zákazníka veľmi dôležité pri rozhodovaní, aké gumy si kúpi.
Veľkosti a zmes
Bezdušové plášte sú dostupné v troch šírkach – 25mm, 28mm a 32mm. Už len myšlienka, že môžete mať 32-mm široké gumy, ktoré budú mať rovnakú kvalitu a výkon ako GP 4000, je doslova vzrušujúca.
Plášť je z trojvrstvovej zmesi 180 TPI* (počet vlákien na jeden palec), pričom klasická verzia nového GP 5000 má zmes 320 TPI. Bezdušová guma GP 500 TL váži oproti klasickej o 85 gramov viac. V oboch verziách je použitá zmes gumy s názvom Black Chilli, o ktorej samozrejme Continental tvrdí, že je iná, lepšia a valivý odpor a grip sú vyváženejšie.
Plášte sú dostupné tiež v 25mm a 28mm šírkach pre veľkosť kolies 650b, teda 27,5-palcové.
*Čím vyššie číslo TPI, tým je materiál tenší, jemnejší a pružnejší, takže je ľahší a má menší valivý odpor, ale tiež náchylnejší na poškodenie.
Menej defektov
Nové gumy obsahujú vrstvu s názvom Vectran, ktorá by vraj mala znížiť možnosť defektu až o 20% ako predchodcaGP 4000 S II. A to je skutočne dosť.
Continental potvrdil smtnú správu, že nové plášte GP 5000 nebudú dostupé vo verzii s hnedým pásom na boku, ktorý vie byť skutočnou štýlovkou cestného bicyklu. Škoda.
Ako všetky prémiové plášte od Continentalu, aj nové GP 5000 sú vyrábané ručne v Nemecku.
Špecifikácia
GP 5000
- Šírka 23mm, 25mm, 28mm a 32mm pre kolesá 700c / 28-palcové
- Šírka 25mm a 23mm pre kolesá 650b / 27,5-palcové
- Váha 215g (v šírke 25mm)
- Zmes 330 TPI (počet vlákien na jeden palec), 3-vrstvová konštrukcia
- O 10g ľahšie ako model GP 4000 S II
GP5000 TL
- Šírka 25mm, 28mm a 32mm pre kolesá 700c / 28-palcové
- Šírka 25mm a 28mm pre kolesá 650b / 27,5-palcové
- Váha 300g (v šírke 25mm)
- Zmes 180 TPI (počet vlákien na jeden palec), 3-vrstvová konštrukcia
- O 5% menší valivý odpor oproti klasickému plášťu GP 5000
Profíci na bezdušákoch?
Continental potvrdil, že s vydaním nových plášťov GP – bezdušových aj klasických – prídu aj s novými bezdušovými gumami pre profesionálne cestné tímy.
A aj keď niekedy na pretekoch môžeme vidieť, že časovkári si zvolia klasické plášte namiesto galusiek, nie je veľmi pravdepodobné, že by sme v najbližšej dobe videli v pro pelotóne vo veľkom bezdušáky.
Ceny a dostupnosť
Nové gumy GP 5000 sú už dostupné v oboch verziach – bezdušovej TL i klasickej.
Klasická verzia plášťu GP 5000 dostala cenovku 60,99 € a bezdušová guma GP 5000 TL stojí 74,99€.
Vaše komentáre