Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Dlhodobý test: Specialized S-Works Epic HT

Návrat k hardtailu v roku 2018.
Hodnotenie: 4.5/5
7 499
bikeradar

Verdikt: Ľahký ako pierko s vycibrenou geometriou a očarujúcim vzhľadom, vynikajúci závodný bicykel, alebo jednoducho superbike. S ním však prichádza aj astronomická superbiková cenovka.

Plusy: Váži toľko čo vesmírny prach, má výborné jazdné vlastnosti a vyzerá ako superbike

Mínusy: Zo dva ne-ideálne komponenty a šialene vysoká cena, keď si uvedomíte, že ide iba o hardtail

Kúpte ak: chcete jeden z najlepších a najdrahších moderných cross country hardtailov.

Originálny test

V sezóne 2017 som jazdil na bicykli Cannondale Scalpel Team. Išlo o skvelý bicykel, obzvlášť pri jazdení na technicky náročnejších XC podujatiach. V horských aj pahorkatých maratónoch by sa však lepšie darilo ľahšiemu bicyklu. S viacerými maratónmi naplánovaný pre súčasnú sezónu padla voľba na bicykel Specialized S-Works Epic HT.

Tento nový hardtail Epic od Specialized pomohol navrhnúť bývalý inžinier značky Cannondale a Karbónový guru Peter Denk s cieľom byť čo najľahší. Pre mojich 183 cm som zvolil veľkosť L, ktorá vážila 8.7kg. S pedálmi Shimano XT teda dohromady 9kg za bicykel pripravený na preteky.

To najlepšie od SRAM-u, sada Eagle.

V existencii sú samozrejme aj ľahšie bicykle ako napríklad Merida Big Nine, no myslím si, že konštruktérsky um, aký bol použitý pri navrhovaní tohto bicyklu zatienil aj tak miniatúrnu váhovú nevýhodu. O tom však neskôr. Najprv si povieme o niečo o funkčnosti a jazde tohto bicykla.

Čistý a prehľadný kokpit Epicu.
Výbava

Tento model S-Works je nekompromisný čo sa týka výbavy – radenie a prevody SRAM Eagle, brzdy SRAM Level ULT, karbónové kolesá Roval a takmer celokarbónový kokpit a výbava. Tiež dostanete RockShox SID s patentovanou technológiou uzamykania od Specialized s názvom Brain.

Epic má tiež na spodnej rámovej trubke gumový nárazník proti poškriabaniu, prípadne poškodeniu karbónu v prípade nehody. Niektorí ľudia ho považujú za odporný a je pravda, že riešenie pomocou špeciálneho hlavového zloženia aké má Canyon je elegantnejšie, no pokým si splní svoju funkciu, nevadí mi.

Gumový nárazník na spodnej rámovej trubke zabraňuje poškriabaniu, prípadne poškodeniu karbónu v prípade nehody.
Vylepšená Geometria

V porovnaní s predošlým top hardtailom od Specialized má Epic vylepšenú geometriu, ktorá drží trendy s novodobými XC bicyklami a pre tých, ktorí zaspali dobu si trochu zopakujeme o čo ide: S tým, ako sa závodné trate svetového poháru menia poslednými rokmi na stále technicky náročnejšie, bicykle odzrkadlujú tieto podmienky lepšou stabilitou a ovládateľnosťou v zjazde.

Konkrétne pre našu veľkosť L má Epic dosah (reach) 441mm a hlavový uhol 69.8°. Áno, znamená to, že riadenie je pokojnejšie a lenivejšie oproti precíznym a okamžitým reakciám bicyklov minulosti. Stačí však viac zaťažiť riadidlá a bicykel sa vám odmení pevnou stopou v každých podmienkach.

Vzadu je plášť Specialized Fast Trak v šírke (v skutočnosti úzke) 2,1”.

Na bicykli tiež pribudol nový typ zadného náboja so širším rozchodom – Boost, takže Epic má teraz všetky módne veci potrebné na to, aby obstál u zákazníka v roku 2018.

Dojmy z jazdy

Najlepší hardtail na akom som jazdil, s korešpondujúcou cenou. Na papieri vyzerá S-Works Epic výborne, no marketingové heslá a vrcholové osadenie dostanú produkt len po určitú hranicu.

Jazdil som za posledné roky na mnohých vrcholových pretekárskych hardtailoch a hoci takmer všetky boli veľmi ľahké, niektoré pohodlné, a niektoré extrémne tuhé, Epicu sa podarilo spojiť tieto charakteristiky najlepšie.

Je viac ako dostatočne ľahký, takže na ňom vyletíte hore kopcom, no stále má v sebe mieru poddajnosti, ktorá robí jazdu pohodlnou.

V kopcoch sa pri jazdení na Epicu nemáte na čo vyhovoriť.

Na spomínanej Meride Big Nine, na ktorej som jazdil minulý rok, som mal pocit akejsi krehkej tuhosti, keď ma lesná cesta zaviedla do rozbitého terénu. Na Specialized sú údery o nerovnosti tupými utlmenými nárazmi, ktoré tvoria pohodlnejšiu jazdu. Podobné jazdné vlastnosti má aj Cannondale FSI, ako som naznačil na začiatku článku, rozhodne nejde o náhodu.

Na ľahký hardtail tento bicykel prekvapivo jazdí v technickom teréne – nie len, že ho zvláda, ale užíva a poráža ho. Pohodlie, hoci dôležité, najmä na dlhších pretekoch neznamená veľa, pokiaľ nie je bicykel dostatočne tuhý pod silovým stúpaním a šprintmi.

Epic tu nemá žiaden problém. Je ťažké nezačať vyťahovať rôzne klišé, no Epic je naozaj tuhý v tých správnych miestach a naopak poddajný tým správnym smerom, na prvé počutie to znie ako oxymoron, no inžinieri naozaj dokážu s rámom divy.

Testamentom pevnosti tohto rámu je fakt, že víťaz svetového pohára v XC Samuel Gaze často volí ako svoju zbraň práve Epic, a s jeho silovým jazdením a postavou je jasné, že Epic nie je stavaný len pre “dostihových chrtov”.

Sedlová trubka je sklonená iba na 74°, čo je nezvyčajne vertikálne na hardtail, no aspoň nemusíte posúvať váhu tak na špičku sedla alebo si stúpať do pedálov pri každom strmom výšlape.

S odpružením Brain som si dobre rozumel.
Specialized Brain

Ak nie ste zoznámení s technológiou Brain, ide o automatické odomknutie a zamknutie tlmenia kompresie v závislosti na tom či pohyb odpruženia generuje vaše telo alebo nerovnosti, po ktorých prechádzate. To znamená, že na hladkom povrchu zostáva vaše pruženie zamknuté a keď narazíte na prekážku vidlica sa otvorí a k dispozícii je celý zdvih.

Citlivosť Brainu je možné nastaviť medzi takmer plne otvoreným pružením až do veľmi pevnej platformy pripomínajúcej pevnú vidlicu otvárajúcu sa len pri veľkých nárazoch tak, aby sa nepoškodila.

Ja som si s odpružením Brain, ktoré rozmýšľa samo za seba rozumel dobre a podľa výsledkov tohto roku to vyzerá, že vyhovuje aj špičkovým jazdcom. Oproti predošlým generáciám sa teraz citlivosť nastavuje z korunky vidlice, takže v prípade potreby je možné spraviť zmeny aj za jazdy.

Hoci si to trochu protirečí s automatickým uzamykaním, v maratónskom scenári s hodinovým výšlapom a nasledujúcim dlhým zjazdom vidím v tomto usporiadaní využitie. Pri tuhších nastaveniach predchádza otvoreniu pruženia mierne klopnutie porovnateľné napríklad stlačeniu pneumatiky až po ráfik. Kto nad Brainom váha, mal by ho rozhodne vyskúšať predtým, ako sa rozhodne kúpiť si ním vybavený Epic.

Záporné body Specialized S-Works Epic HT

Epic je pôsobivý bicykel, no nie je perfektný a tu je pár vecí, ktoré som musel pri dlhodobom testovaní zmeniť tak, aby mi vyhovovali.

Sedlo je skutočne tvrdé.

Sedlá sú veľmi osobnou voľbou, ale ja a môj zadok sme sa na sériovo osadenej sedlovke dobre neviezli. Čalúnenie je neuveriteľne tvrdé a jazdenie lesných cestách vcelku trestalo moje sedacie kosti. Bolo by dobré vidieť niečo s flexibilnejším telom alebo efektívnejšou výplňou sedacej časti, lebo inak hrozí, že sedlo zruší efekt krásne pohodlného rámu.

Hoci tento bicykel mám len pár mesiacov a dostatočne ho čistím a udržujem, niektoré nálepky sa už začínajú odlepovať. Nálepka s veľkosťou rámu na sedlovke je už preč a logá Roval na kolesách sú na ceste. Na tak drahom bicykli to nie je ideálne, no verím, že v autorizovanej predajni Specialized vám bezplatne nálepky opravia / vymenia.

Fast Track plášte nie sú vhodné do blatových ani extrémne prašných podmienok.

Hoci ide už o maličkosti. Osobne mám radšej sintrované brzdové doštičky pre lepšiu citlivosť a výdrž v zlom počasí. Tichý chod a prvotný záber organických dosiek je podľa mňa vhodnejší na lacnejšie bicykle hobby kategórie.

Hoci na upravené singletracky a hladké cesty sú plášte Fast Trak skvelé, pri vrstvách prachu tvoriacich sa na trailoch už od polky leta ako aj blato zimných mesiacov sú nedostačujúce. No tu už nejde ani tak o výčitku ako skôr osobné preferencie.

No a na záver cena. Keďže ide o Specialized a ešte k tomu tej najvyššej rady, bicykel nesie tlstú cenovku 7499 eur. V porovnaní s niektorými direct sale značkami,  môžete podobný bicykel získať aj o 2000 eur lacnejšie. Čo sa týka vzhľadu aj výkonu je tomuto bicyklu málo čo vytknúť a dýcha z neho aura superbiku. Oplatí sa to? To je už na vás.

Superbike S-Works Epic

Specialized spravil pravdepodobne najlepší hardtail na akom som kedy jazdil. Nie je lacný, no ak sa vám podarí ho získať, v deň pretekov už nebudete môcť mať žiadne výhovorky.

Vaše komentáre

Špecifikácia

Model
S-Works Epic HT
Značka
Specialized
Rok
2018
Materiál rámu
S-Works FACT 12m, full carbon frame w/ S-Works layup, XC Geometry
Veľkosti
S M L XL
Riadidlá
S-Works Carbon Mini Rise
Gripy
Specialized Sip Grip, half-waffle
Predstavec
S-Works SL, alloy, titanium bolts
Brzdy
SRAM Level Ultimate, hydraulic disc
Kazeta
SRAM XX1 Eagle, trigger, 12-speed
Kľuky
SRAM XX1 Eagle, 175/170mm crankarm
Vidla
Custom RockShox SID World Cup w/ Brain, top-mount Brain Fade adjust,
Stredové zloženie
SRAM PF30
Predný náboj
Roval Control SL, sealed cartridge bearings
Predný plášť
Fast Trak, GRIPTON compound, 2Bliss Ready, 29 x 2.3
Zadný náboj
Roval Control SL, DT Swiss Star Ratchet
Zadný plášť
Fast Trak, GRIPTON compound, 2Bliss Ready, 29 x 2.1
Prehadzovač
SRAM XX1 Eagle™, 12-speed
Reťaz
SRAM X01 Eagle
Ráfiky
Roval Control SL, hookless carbon
Sedlo
Body Geometry S-Works Phenom, carbon rails, 143mm
Sedlovka
S-Works FACT carbon, 27.2mm
Radenie
SRAM XX1 Eagle, trigger, 12-speed
Testovaná veľkosť
L
Offset vidly
5.1
Trail
8.2
Hlavový uhol
69.8
Uhol sedlovej rúrky
74
Dĺžka zadnej stavby in
16.93
Dĺžka sedlovej rúrky in
18.5
Dĺžka hornej rúrky rámu in
24.53
Rázvor kolies in
44.41
Výška stredu in
12.16

Aktuality

10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

Včera 23:17 Wout van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier.

Tím Visma – Lease a Bike pôvodne informoval o „zlomeninách niekoľkých rebier a kľúčnej kosti“, no neskôr večer sa objavili správy, že má aj fraktúru hrudnej kosti. Rozsiahle zranenia utrpel pri hromadnom páde na pretekoch Dwars door Vlaanderen. (Domestique)

Včera 18:49 Wout van Aert si pri hrozivom páde zlomil rebrá aj kľúčnu kosť.

Van Aert mal tento rok dva veľké ciele – monumenty Okolo Flámska a Paríž-Roubaix. Na žiadnom z nich sa však nezúčastní pre početné zranenia, ktoré utrpel na klasike Dwars door Vlaanderen.

Včera 17:24 Matteo Jorgenson je prvým Američanom, ktorý vyhral klasiku Dwars door Vlaanderen.

Belgickú klasiku poznačil hrozivý hromadný pád 68 pred cieľom, po ktorom museli previezť do nemocnice Wouta van Aerta a na zemi skončil aj Mads Pedersen a osem ďalších jazdcov.

Včera 17:03 Demi Vollering môže byť prvou cyklistkou s miliónovou zmluvou, po sezóne končí v tíme SD Worx.

„V našom tíme nemôžeme mať dve pretekárky takejto úrovne,“ povedal šéf tímu Danny Stam po nedávnom predĺžení zmluvy s Lotte Kopecky.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu