Test: Vidlica Öhlins RXF 34
Verdikt: Trojitá vzduchová pružina spolu s twin-tube tlmením znamenajú široký rozsah nastavení a perfektný prejav pri jazde. Je škoda, že je v ponuke len pre 29“ biky.
Plusy: špičkové tlmenie s neuveriteľným rozsahom nastavení a prekvapivo vysoká pevnosť vzhľadom na priemer vnútorných nôh
Mínusy: RXF 34 nie je ponúkaná vo verzii Boost ani na iný rozmer kolies ako 29“
Na poli auto-moto športu patrí tlmenie od značky Öhlins medzi absolútnu špičku. V posledných rokoch švédsky výrobca rozšíril svoj záber o segment MTB. Na začiatku Öhlins úzko spolupracoval s Cane Creekom a neskôr so značkou Specialized – pomáhal pri vývoji ich produktov.
RXF 34 je prvá vidlica, ktorú si môžete zakúpiť samostatne. Ak vás RXF 34 zaujala, je dôležité zistiť, či vám vôbec bude pasovať na bike – v súčasnosti je totiž v ponuke len v 29“ variante. Ďalším špecifikom je kovaná korunka „unicrown“ s integrovanou spodnou dosadacou plochou hlaváku, čo však obmedzuje jej využitie iba s niektorými typmi hlavových trubiek a hlavových zložení.
Oska má štandardný rozmer 15 x 100 mm a zdvih je fixný na 120, 140 alebo 160 milimetroch. Ako napovedá názov, RXF 34 je vybavená „iba“ 34 mm vnútornými nohami. Korunka a krk vidlice sú však z jedného kusu materiálu a výrobca tvrdí, že pevnosť vidlice je porovnateľná s konkurenciou priemeru 36 mm.
Nami testovaný kus so zdvihom 140 mm vážil slušných 2,06 kg. Vidlica využíva rovnakú twin-tube technológiu TTX, ako je to pri Öhlins tlmičoch. Tá sa stará o to, že prietok oleja neovplyvňuje kompresiu ani odskok, pretože cirkuluje v uzatvorenom okruhu v dvojstennej komore. Na vidlici si môžete nastaviť rýchlu a pomalú kompresiu a odskok zospodu jednej z vonkajších nôh. Vnútri nájdete trojitú vzduchovú pružinu.
Dve pozitívne komory kontrolujú tvrdosť a progresivitu chodu a jedna negatívna zase znižuje počiatočný odpor vidlice. Pred jazdením sme sa trošku hrali s tlakmi a nakoniec sme vidlicu jazdili o niečo tvrdšiu ako na našu váhu odporúčali tabuľky. Už minimálne rozdiely v nastaveniach sa v prípade tejto vidlice citeľne prejavia na traile, takže celkovému vyladeniu by ste mali venovať dostatok času.
Upraviť odskok bolo veľmi jednoduché, no kompresné nastavenia vyžadovali trpezlivosť – my sme nakoniec skončili s úplne otvorenou rýchlou kompresiou a pomalou kompresiou na úrovni 12 klikov z 25 – teda približne v polovici rozsahu. Takto bola vidlica citlivá pri pohlcovaní menších nárazov a udržiavaní dostatočnej trakcie, no zároveň sa neprepadávala do zdvihu v náročnom teréne a pri prudkých a tvrdých nárazoch ostávala progresívna.
Napriek tomu, že RXF 34 si poradila so strminami, zákrutami plnými kameňov a poskytovala jazdcovi predvídateľné a presné ovládanie, musíme povedať, že priamy konkurent v podobe Foxy 36 RC2 bol ešte o niečo lepší. Rozdiel však nebol v prejave tlmenia, ale skôr celkovej pevnosti, kde 36-ka pôsobila tuhším dojmom. Z hľadiska citlivosti však RXF 34 zabezpečovala neuveriteľnú úroveň komfortu a skvelú reakciu na všetky možné typy prekážok.
Viac informácií na webe www.specialized.com
Vaše komentáre