Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Dámsky Scott Contessa Spark 910

Efektívny stroj orientovaný na rýchlosť s prémiovou cenovkou.
Hodnotenie: 4/5
3 779
bikeradar

Verdikt: Schopný, celoodpružený bicykel s nízkym zdvihom, ktorý je efektívny a živý.

Plusy: Komunikatívne ovládanie, výborná výbava.

Mínusy: Vysoká cena, nie je tak univerzálny ako sa snaží naznačiť marketing.

Kúpte ak: Chcete bicykel zameraný na rýchlosť s bohatou spätnou väzbou od terénu.

Scott Contessa Spark 910 má karbónový rám, 29” kolesá, pretekársku DNA a je vraj pripravený na každý trail. Contessa je ženská rada bicyklov od Scottu a väčšina z nich je založená na unisexových rámoch so špecificky ženskými komponentami.

Produktová rada Spark je široká a pojíma všetko od pluskových trailbikov až po XC závodné bicykle, na ktorých vyhráva Nino Shurter Svetové Poháre a Šampionáty. Toto zameranie na závodenie je citeľne poznať vo všetkých bicykloch nesúcich meno Spark.

Káble sú vedené vnútorne pre ich ochranu a uhladený vzhľad.

Spark 910 kombinuje vynaliezavosť pretekárskeho dizajnu s pohodlnejším osadením navrhnutím pre maratóny a lesné traily. Vznikol tak trailový bicykel so 120mm zdvihu, ktorý lieta po singletrackoch, vyšprintuje každý výšlap a tancuje dolu zjazdmi. Sľubuje, že zvládne všetko, no Sparkovo srdce zostáva naklonené jeho pretekárskym koreňom. Minimálne oveľa viac, ako niektoré ostatné bicykle z trailovej kategórie.

Navyše, hoci Scott nazýva farebnú schénu čierna/fialová, je rozhodne oveľa bližšie ružovej, čo je na ženskom bicykli mierne faux pas.

Medzi komponentami je aj ženské sedlo Syncross.
Geometria

Spark aj Contessa Spark zdieľajú ten istý rám rady 910 s tuhým karbónovým hlavným trojuholníkom a hliníkovou zadnou stavbou.

Spark má v 29” verzii hlavový uhol 67,2°, čo je relatívne štandardná hodnota v dnešnej dobe. Uhol sedlovej trubky je 73,8°, čo je opäť priemerná hodnota.

Scott navrhol naozaj tuhý rám skombinovaný s efektívnym systémom odpruženia vďaka čomu Contessa Spark 910 fantasticky šliape do kopca. Ostré zákruty zarezané do strmých svahov nie sú žiadnym problémom vďaka rýchlim reakciám riadenia a okamžitému prenosu síl.

Vidlica Fox 34 Float Performance so zdvihom 120mm sa stará o pruženie vpredu.
Odpruženie

Jedným z hlavných elementov Scott bicyklov, vrátane Contessa Spark 910 je TwinLoc technológia. Ponúka diaľkové ovládanie páčkou z riadidiel, ktoré kontroluje chod tlmiču aj vidlice zároveň.

TwinLoc systému sekunduje exkluzívny tlmič Fox Nude EVOL, ktorý vyrába Fox iba pre bicykle Scott. Vpredu sa stará o pruženie Vidlica FOX 34 Float Performance so zdvihom 120mm. Na bicykli tejto cenovej kategórie by sa lepšie vynímala vidlica rady Performance Elite, alebo aj Factory verzia ponúkajúce kontrolovanejšie tlmenie a vačšiu citlivosť oproti základnej variante osadenej na tomto bicykli.

Tlmič má tradične 3 nastavenia, no stredná poloha zároveň redukuje zdvih na 85 mm zdvihu. Na vidlici ide o klasické 3 úrovne tlmenia kompresie.

Vzadu je Fox Nude EVOL z uchytením trunnion priamo do tela tlmiča, pre ušetrenie miesta.

Stredné nastavenie tlmiča so zdvihom 85mm je ideálne na pokorenie technických výšlapov, kde je potrebná trakcia a priľnavosť, ale je nutné obmedziť pohupovanie pre stabilný pohon bicykla a vždy predvídateľnú geometriu rámu.

Scott nepoužil čap pri ose kolesa na zadnej stavbe a namiesto toho navrhol sedlové vzpery dostatočne flexibilné vo vertikálnom smere nahradzujúce jeho funkciu. Toto riešenie prináša nižšiu váhu, vyššiu tuhosť a menej starostí so servisom. Na druhej strane, zadná stavba je stále akoby pod napätím, s presným chodom, ktorý dáva jazdcovi vždy vedieť koľko zdvihu používa. Takáto jazda, bohatá na spätnú väzbu nie je pre každého.

Ak sa však opriete do pumpovania terénu, Spark vás ocení prívalmi akcelerácie a túto zľahka nadobudnutú rýchlosť si udržíte preletením po vrcholkoch nerovností, kameňov a koreňov.

Veľké kolesá v tomto hrajú rámu výborne do kariet, zachovávajú hybnosť, nestrácajú trakciu a v zákrutách výborne držia zvolenú trajektóriu. Týmito vlastnosťami Spark vytvára stabilnú a na pocit až podozrivo rýchlu jazdu.

Komponenty

Maxxis Forekaster sú opisované ako agresívne cross-country plášte a fungovali dostatočne dobre na suchých aj vlhkých koreňoch v mieste kde sme Spark testovali. Tučné bočné štuple dodávajú zatáčaniu povzbudivé úrovne trakcie.

Ak však chcete dostať v technickom teréne zo Sparku čo najviac, budete k tomu pravdepodobne potrebovať robustnejšiu vzorku na prednom plášti. Našťastie sú kolesá aj plášte už pripravené na bezdušové jazdenie, takže možnosť získať viac priľnavosti nie je ďaleko.

Brzdy Shimano SLX majú dostatok brzdnej sily a dodávajú ju hladko a plynule.

Dvanásťrýchlostné radenie obstaráva SRAM GX Eagle so širokou kazetou 10-50 zubov. Môj názor, že bicykel je orientovaný viac na XC a závodenie potvrdzuje aj 32 zubový prevodník vhodnejší viac pre šliapanie vo vysokých frekvenciách ako pomalé motanie a relax v prírode. Veľkosť prevodníka je však individuálnou voľbou a jeho výmena je bežná a nenákladná.

Čo sa týka kokpitu, 720mm široké riadidlá sú na moderný trail bicykel už málo a na niektorých zjazdoch sú trochu vratké. Predstavce sú špecifické pre veľkosti bicykla s dĺžkou 50mm na veľkosti “S”, 60 mm pre “M” a 70mm pre veľkosť “L”. Brzdy Shimano SLX majú dostatok brzdnej sily pre trailové jazdenie a dodávajú ju hladko a plynule. Pri naozaj strmých a dlhších zjazdoch začínajú už mierne zaostávať.

Teleskopická sedlovka je uchytená rýchloupínakom namiesto klasickej objímky so skrutkou.

Teleskopická sedlovka je nevyhnutnosťou na modernom trail biku a našťastie začína byť stále populárnejšia aj na XC bicykloch. Nie je teda prekvapením, že na  Sparku v tejto cenovej skupine nájdeme sedlovku Fox Transfer.

Tá ponúka vo veľkosti “S” zdvih 100mm a vo veľkosti “M” a “L” 125mm. To je relatívne obmedzená miera zníženia sedla a osobne by som ocenila viac. Na všeobecné jazdenie a trail centrá je to však dostatočné. Možno práve kvôli nízkemu zdvihu Scott priložil na uchytenie sedlovky rýchloupínak, nie jednoduchú objímku.

Hoci TwinLoc je výborný doplnok, spolu s páčkami radenia, brzdovými pákami a ovládaním sedlovky riadne zapratali riadidlá a chvíľu trvá, kým si zvyknete ovládať všetky funkcie bicykla bez toho, aby ste ich hľadali. Po chvíli sa však stane plynulé stláčanie všetkých ovládacích prvkov súčasťou jazdenia a umožňuje bicykel využiť na plný potenciál.

Jedna maličkosť, ktorú ešte treba brať do úvahy je, že Scott vymenil skrutky na ráme a komponentoch z šesťuholníkových na typ Torx. Je teda nutné mať na cesty zbalený multiklúč, vybavený aj touto hlavicou.

SRAM GX Eagle má široké spektrum 12 prevodov.
Jazdné dojmy

Keďže Scott tento bicykel prezentuje ako univerzálnu trail kategóriu, vzala som ho do mojich miestnych lesov, nedočkavá ako sa bicykel s nižším zdvihom popasuje s traťami, ktoré som zvyknutá jazdiť na enduro bicykli.

Strmé a technické pasáže boli žiaľ mimo schopností Sparku, ktorý podo mnou citeľne znervóznel. Po presunutí na plochejší, vlnitý singletrack sa Spark začal cítiť ako doma.

Kokpit je na prvý pohľad preplnený s dvojitou páčkou za zamykanie predného aj zadného odpruženia a ďalšou na ovládanie sedlovky.

Počas svižných cross-country výletov sa však spomínaná nervozita premenila na obratnosť komunikatívnosť a okamžitú reakciu na každý váš impulz. Contessa Spark 910 nie je univerzálny stroj, ktorý zvládne všetko, tak ako tvrdí Scott, ide však o úžasne rýchly bicykel pre tých, čo radi makajú.

Ľudia, ktorí si chodia vyšliapať na bicykel dušu na dlhé jazdy a chcú precítiť terén pod sebou budú tento bicykel zbožňovať. Zatlačte na pílu a bicykel na singletracku krásne ožíva. Naopak, tí čo majú radšej komfort, pohodu, alebo dúfajú v univerzálny bicykel, ktorý ich podrží pri zdolávaní nových technických prekážok budú pravdepodobne mierne sklamaný.

Spark sedí jednoznačne na XC konci trailového spektra.

Vaše komentáre

Špecifikácia

Model
Contessa Spark 910
Značka
Scott
Rok
2018
Materiál rámu
Spark 3 Carbon
Veľkosti
S M L
Riadidlá
Syncros FL2.0 T-Bar / Alloy 6061 T shape Flat
Hlavové zloženie
Syncros Pro Drop in
Predstavec
Syncros FL2.0 / Alloy 6061
Brzdy
Shimano SLX M7000 Disc 180/F and 160/R mm SM-RT64 CL Rotor
Kazeta
Sram GX / XG1275 / 10-50 T
Kľuky
Sram X1 1000 Eagle GXP Boost PF QF 168 / 30T
Vidla
FOX 34 Float Performance Air Grip 3
Kolesá
Syncros XR2.5 CL
Stredové zloženie
Sram GXP PF integrated
Predný plášť
Maxxis Forekaster / 2.35 / 120TPI Kevlar Bead
Zadný plášť
Maxxis Forekaster / 2.35 / 120TPI Kevlar Bead
Prehadzovač
Sram GX / Eagle 12 Speed
Tlmič
FOX NUDE EVOL Trunnion Contessa Custom Tune
Reťaz
Sram CN GX Eagle
Sedlo
Syncros FL2.0 Women / CROM rails
Sedlovka
FOX Transfer Dropper Remote 31.6mm
Radenie
Sram GX Trigger
Váha kg
12.4
Testovaná veľkosť
M
Trail
10.02
Hlavový uhol
67.2
Uhol sedlovej rúrky
73.8
Dĺžka zadnej stavby in
17.2
Standover in
29.4
Dĺžka hornej rúrky rámu in
23.8
Rázvor kolies in
45.3
Výška stredu in
12.9

Aktuality

Včera 17:48 Detaily a špecifikácia pretekárskeho špeciálu Trek Madone SLR Madsa Pedersena.

Bicykel s unikátnym dizajnom priniesol Pedersenovi šťastie a pripísal si na ňom víťazstvo na belgickej klasike Gent-Wevelgem.

Včera 17:01 Wout van Aert má za sebou operáciu, na bicykel však tak skoro nevysadne.

Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.

Včera 16:29 Vanesa Petrovská končí v tíme NS Bikes UR Team.

Oznámila to dnes prostredníctvom sociálnej siete Instagram.

Včera 10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

27.03.2024 Wout van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier.

Tím Visma – Lease a Bike pôvodne informoval o „zlomeninách niekoľkých rebier a kľúčnej kosti“, no neskôr večer sa objavili správy, že má aj fraktúru hrudnej kosti. Rozsiahle zranenia utrpel pri hromadnom páde na pretekoch Dwars door Vlaanderen. (Domestique)

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu