Test: Trek Émonda ALR 4
Verdikt: Výbava je priemerná, no rám s vidlicou sú skutočným drahokamom.
Plusy: Výnimočné jazdné vlastnosti, kvalita stavby.
Mínusy: Bez úchytov na blatníky.
Kúpte ak: si chcete vyskúšať naozajstnú Émondu za dostupnú cenu.
Sú to už tri roky, čo Trek predstavil karbónovú Émondu SLR. V tom čase išlo údajne o najľahší sériovo vyrábaný bicykel na svete. Émonda s prívlastkom ALR je jeho dostupnejšia duralová verzia, ktorá sa na svoju luxusnú sestru podobá viac, ako si možno myslíte.
Na ráme nájdete všetko, čo by mal moderný kovový bicykel mať. V oblastiach kľúčových pre komfort sú rúrky subtílne. Tenké vzpery zadnej stavby aj 27,2 mm sedlovka sľubujú poddajnosť. Lisovací press-fit stred možno príliš nepoteší vášho mechanika, no prispieva k tuhej oblasti stredu. Tuhosť narastá aj smerom dopredu k hlavovej rúrke, ktorá má v spodnej časti masívne 1,5-palcové ložisko. Kabeláž je vedená výsostne externe a nám to nijak nevadí. Uvítali by sme však otvory na uchytenie blatníkov.
V každom bode stretávania rúrok sú zvary pekne zahladené a celková kvalita stavby je na vynikajúcej úrovni. Farba síce nezahrá do nôty extravagantnejším jedincom, no perleťová povrchová úprava vyzerá najmä na priamom slnku naozaj luxusne. Bonusom je viacero reflexných prvkov vrátane sivého loga. Bezpečnosť nadovšetko! Ak však predsa len u vás nad ňou víťazia výrazné farby, dostupná je aj matná červená verzia.
Sada Tiagra od Shimana je pri bicykloch tejto cenovej kategórie skoro povinnosťou a rozhodne vítanou. Jej lesklá tmavosivá povrchová úprava veľmi pripomína Ultegru a veľmi blízko má aj prejav radenia. Najciteľnejší rozdiel je v brzdách – čeľuste síce sú tuhšie ako u lacnejších bŕzd na mnohých konkurentoch a brzdia dobre, no gumičky sú primitívnymi kúskami z jedného kusu.
Ako sa na Trek patrí, všetky zvyšné komponenty si na starosť zobrala vlastná značka Bontrager. Všetky sú kvalitné, no vzhľadom asi príliš nezaujmú. Sedlo Montrose možno bude pre niektorých jazdcov príliš mäkké, no aspoň má veľký výrez na zmiernenie tlaku na perineum. Kolesá sú z tých jednoduchších, no zároveň ponúkajú kompatibilitu s bezdušákmi. Tie si však budete musieť dokúpiť.
Bontrager DuoTrap je senzor kadencie, ktorý sa inštaluje priamo do zadnej stavby.
Hlavným predajným argumentom pre ALR však budú jazdné vlastnosti. Tie sú takmer dokonalo vyladené. Ak si Émondu zvolíte ako prvý cestný bicykel vôbec, nebudete chápať, ako tuho a živo pod nohami pôsobí. Ak naopak presadnete z exotickejšieho modelu, urobí na vás dojem, ako dobre sa dokáže správať bicykel s takouto cenovkou.
Dokonca aj s poskromnejším setom kolies dokáže Émonda oceniť agresívny štýl zo sedla. Nenájdete tu žiadne z prešpekulovaných vynálezov Treku pohlcujúcich nerovnosti a nie je taká poddajná ako plnohodnotný vytrvalostný bicykel, no stále drsný povrch zvláda s citeľnou hladkosťou. Zároveň je to bicykel, ktorý vás posmeľuje preniesť celú váhu na vonkajší pedál a vyrezať čo najužšiu stopu cez zákrutu. Má dostatočne pretekársky charakter na to, aby ste na ňu pripli štartovacie číslo, no nie je tak úzko zameraná, aby si ju nováčik nedokázal vychutnať.
Táto úroveň výbavy je podľa nás na 95 percent rovnako dobrá ako verzia osadená Ultegrou. Je síce o niečo ťažšia a brzdy sú o niečo horšie, no jazdné vlastnosti sú identické a cena podstatne nižšia.
Viac informácií na webe www.bajkula.sk
Vaše komentáre