Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Cestné bicykle

Test: Specialized S-Works Tarmac SL6 Disc

Prvý bicykel so svojim vlastným meračom výkonu. Vynikajúci pretekársky stroj na diskových brzdách.
Hodnotenie: 4.5/5
10 140
bikeradar

Verdikt: Kompletne zmení postoj k “In-House” komponentom kvalitnými súčiastkami Specialized najvyššej rady a zároveň pridáva merač výkonu.

Plusy: Jemné ovládanie, pohodlná jazda, najvyššia rada elektronického riadenia a hydraulických bŕzd, integrovaný merač výkonu, pripravený na trénovanie aj preteky priamo z výroby.

Mínusy: Cena, merač je dobrý nástroj, ale má svoje chyby.

Kúpte ak: Ak máte rádi spôsob akým jazdí Tarmac, ste fanúšikom značky Specialized a chcete tie najlepšie komponenty. “In-House” komponenty Specialized na tomto bicykli sa vyrovnajú a možno aj prevyšujú produkty špecializovaných výrobcov jednotlivých komponentov.

Na tomto bicykli je radosť jazdiť, má perfektne vyladenú pretekársku geometriu s trochu mäkšie postaveným zadkom pre pohodlie a vylepšenou aerodynamikou. Celkový dojem je pozlátený bezchybnou radou Shimano Dura-Ace 9170 s hydraulickými brzdami a Di2 radením.

Specialized S-Works Tarmac SL6 Disc

 

  • Radenie Shimano Dura-Ace 9170, s prevodníkmi 52/36 a úžasnou kazetou 11-30
  • Rám a vidlica špecifické pre každú veľkosť.
  • Údajne rovnako aerodynamický ako pôvodný model Venge.
  • Miesto pre 30mm plášte. (predávané z 26mm S-Works Turbo)
  • Váha 6.65kg pre veľkosť 56cm z najľahšou farebnou variantou a vlastným sedlom s ocelovými lyžinami namiesto karbónových.
  • Specialized merač výkonu zabudovaný v karbónových kľukách s meraním pravej aj ľavej strany.
  • Kolesá Roval CLX 50 s keramickými ložiskami značky CeramicSpeed.
Nižšie sklonené sedlové vzpery sú trendom vo výkonnostných bicykloch.
Každý kus stavebnice

K bicyklu ako celku sa dostaneme na záver, najprv je však nutné postupne opísať jednotlivé diely, ktoré dohromady tvoria tak skvelý bicykel. Specialized, rovnako ako Trek, Cannondale, Giant a ostatní si vyrába vlastné komponenty.

Popri Radení a brzdách Shimano je kompletne všetko na bicykli od Specialized. Odkedy prijal Specialized na palubu firmu Retül zaoberajúcu sa bike-fittingom, začala sa táto Kalifornská značka hlbšie zaoberať interakciou medzi človekom a strojom. Nie len jednotlivými kontaktnými bodmi.

Aké sú komponenty Specialized?

Komponenty kokpitu – plytké karbónové riadidlá Specialized S-Works. Hliníkový predstavec a sedlovka Tarmac patria medzi tie najlepšie na trhu. S radosťou by som jazdil s riadidlami a sedlovkou specialized na akomkoľvek inom bicykli.

A čo sa týka predstavca, vie niekto od seba vôbec rozlíšiť dva hliníkové predstavce najvyššej rady. Ja nie. Nízke riadidlá majú sploštenú vrchnú časť, čo je skvelé nielen pre aerodynamiku ale pre rozloženie tlaku na dlaniach. Dropy riadidiel majú tiež jemnú ergonomickú splošteninu pre ruky.

A čo sa týka sediel, Specialized nielen remízuje ale aj vyhráva nad väčšinou produktov na trhu. Pre tento test som použil overený Power Pro, sériový S-Works Toupé je však excelentné sedlo pre množstvo jazdcov. Specialized ponúka svoje sedlá v niekoľkých šírkach a ich “fit” experti Vám pomôžu z výberom tej správnej.

Oválne riadidlá vedia byť zložitejšie na nastavenie keďže pridávajú ďalšiu premennú medzi rozmery kokpitu, ale väčšia plocha pre ruky je takmer vždy pozitívum.

Ako kolesá vám Specialized ponúka ich sesterskú značku Roval CLX50. Pre karbónové kolesá pre klasické plášte na ktorých som kedy jazdil boli značky Roval, vyrobené však firmou Reynolds. Obe kolesá utrpeli delamináciu karbónu z prehriatia na strmých horských  zjazdoch. To je však vzdialená história a odvtedy v Specialized investovali ťažké peniaze a úsilie do výskumu a vývoja aj produkcie.

Teraz už verím, že sú na úrovni značiek ako Zipp a ENVE. Zo skúseností redakcie sú Roval kolesá vo všeobecnosti o trochu ľahšie ako konkurencia, rovnako však o trochu menej odolné.

Čo sa týka aerodynamiky človek síce dokáže ľahko rozlíšiť rozdiel medzi vysokým a nízkym ráfom, medzi dvoma vysokými však musím dôverovať laboratórnym výsledkom a údajom na papieri.

Roval je značka patriaca Specialized. Kolesá CLX 50 majú ráfy vysoké, ako inak, 50mm.

Ľahkosť rozhodne poznať. Ľahší ráf má citeľne menej zotrvačnosti čo sa prejaví pri akcelerácii násobne viac ako pri udržovaní rýchlosti. Tuhosť sa dá tiež cítiť ale je extrémne subjektívna. Každý jazdec ma vlastné preferencie.

Na výslednú rýchlosť však skutočne treba aerodynamický tunel a v ňom zase závisí na kalibráciách a sledovaných veličinách. ide o najmenší odpor spredu? Najmenší odpor pri zatočení o 15°. Priemer 25 výsledkov? Akým spôsobom spriemerované?

Na cestách sú kolesá svižné a s očakávaným efektom plachetnice pri nárazových vetroch.

N,a nedávnej jazde so stálym vetrom rýchlosti 30-60 km/h som bol stále schopný jazdiť v skupine agresívne no opatrne a s oboma rukami vždy na riadidlách. Nediala sa žiadna dráma ako na starodávnych aero kolesách no boli o niečo vratkejšie oproti Zipp 454 alebo ENVE SES. Dôveroval by som týmto kolesám aj na závodoch oproti hoci akým iným podobnej výšky.

Držiaky Specialized SWAT nepatria k základnej výbave bicyklu ale je dobrý nápad mať so sebou stále malý multiklúč pre demontáž kolesa.

Ako plášte v Specialized zvolili ich vlastnú S-Works Cotton Turbo v šírke 26mm. Prvý produkt ktorý Specialized kedy vytvorilo pol práve plášť a hoci sú ich plášte často prehliadané, patria medzi tie najlepšie. Tento model je rýchli ako čokoľvek na trhu.

Zvolený materiál vlákien robí plášte veľmi poddajnými a pohodlnými na cestách. Rýchlosť pohodlie aj priľnavosť, vyzerá to, že plášť má všetko čo má mať, no platí sa zaň prémiová cena a jeho trvanlivosť je skôr nižšia.

Merač výkonu Specialized S-Works

Takto drahý pretekársky bicykel by mal v cene mať svoj vlastný merač výkonu. Specialized už v minulosti predávalo modely vybavené meračom, napríklad S-Works Venge s meračom Quarq a ostatné značky začínajú nasledovať. Teraz sa Specialized spojilo s výrobcom 4iiii na produkcii ich vlastného karbónového merača.

Specialized tvrdí, že ide najľahší a najpresnejší merač na svete. Najľahší skutočne je ako sa berú do úvahy celé kľuky, ale najpresnejší ironicky nie je úplne presné tvrdenie. Pre tréning je to dobrý nástroj s podobným výsledkami ako ostatné overené merače, ale malé odchýlky medzi ľavou a pravou stranou je to čo ho nerobí najpresnejším.

Specialized bude predávať kľuky s obojstranným aj jednostranným meračom výkonu.

Testovaný bol proti Garminu Vector 3 v pedáloch a tréningovom valci Wahoo Kickr. Porovnávanie nie je dokonalý test. Kto vie totiž povedať, ktorý je ten presný? Dajú sa však odhaliť isté tendencie. Zvolil som si tieto dva pretože už ukázali konzistentnú presnosť voči ostatným meračom, a keďže merajú na iných miestach bicykla, dajú sa použiť naraz.

Specialized sa výsledkom celkového výkonu držal krivky oboch ďalších, no o zopár wattov vyššie, no odlišoval sa v čítaní pomeru pravej a ľavej strany.

Merač výkonu Specialized (hrubá čiara) meria o pár wattov navyše oproti overenej konkurencii Garmin Vector 3 a Wahoo Kickr (tenké čiary).

Po rokoch jazdenia s meračmi som už zvyknutý na pomer 50/50 alebo 52/48 počas jazdy. Pomer 55/45 však už dvíha moje podozrenie o presnosti. Podobne ako aj u iných značiek je problém pravdepodobne v karbónových kľukách.

Materiál je náročnejší na odladenie voči teplotným rozdielom a deformáciám ako zliatina. Dôvod prečo s tými odchýlkami majú problém aj karbónové kľuky Stages oproti ich vlastným hliníkovým modelom.

Vzaté kolom dokola, vyzerá to že merač Specialized je vhodný na trénovanie prípadne preteky a ponúka správne celkové dáta no pomer ľavej a pravej strany nie je najpresnejší.

Na dlhších jazdách bol celkový výkon v poriadku ale pomer ľavej a pravej strany skĺzaval do nepresností. 7 hodinová jazda ukázala pomer 55/45 oproti uveritelnejším hodnotám Vectoru 52/48 (zobrazených na TrainingPeaks jednotke) a 50/50 ((zobrazených na Today’s Plan).
Jazda

S novou generáciou sa geometria Tarmacu moc nezmenila čo je dobre. Bicykel je pozdĺžne tuhý a veľmi ochotný šprintovať vpred. Uhly a rozmery sú vyvinuté priamo na pretekárskych okruhoch. Reťazové vzpery sú dlhé 410mm. Iba o 5mm dlhšie od verzie z ráfovými brzdami.

Okrem toho je geometria identická. Plášte široké 26mm môžu za väčšinu pohodlia počas jazdy, no pomáha aj dlhá sedlovka ktorá ma posledných 10 cm navrhnutých pre viac pohybu spredu dozadu.

Každá veľkosť Tarmacu má vlastné vrstvenie karbónu a profil vidlice. Všetky veľkosti však majú vidlicu uloženú vo veľkých 1,5 palcových spodných ložiskách.

V porovnaní z Trek Emonda Disc neponúka Tarmac toľko pohodlia pod zadkom a ani celkovo neabsorbuje nerovnosti tak ako BMC Tammachine SLR01 Disc. Či to je však dobre alebo zle už závisí na preferencii jazdca. Môj osobný vkus bol vždy naklonený mieram a pocitu z jazdy čo ponúka Tarmac a to sa nezmenilo

Radenie Shimano Dura-Ace 9170 Di2 s hydraulickými brzdami

Keď už sme pri preferenciach a vkuse, rozhodne zbožňujem radu 9170 od Shimana. Radenie je perfektné, dá sa nastaviť podľa preferencii a po dobrej inštalácii nepotrebuje akékoľvek nastavovanie. Brzdenie jedným prstom aj na najstrmších zjazdoch je vždy spoľahlivé a ľahko dávkovateľné.

Brzdy síce niekedy pri častom brzdení zakvília, no rozhodne menej ako akékoľvek čeľusťové brzdy na karbónových ráfoch. Krytky pák sa skvele držia s hladkým plochým prechodom do riadidiel.

Odporúčam vyhladiť vstup hydraulickej hadice kusom pásky predtým ako ho omotáte pre ešte hladší prechod. Je možné naprogramovať tlačidlo na vrchu krytky na jednu funkciu radenia alebo ovládanie nového cyklo počítača Garmin Edge.

Nová prehadzovačka Dura-Ace 9170 je úhľadne schovaná pod kazetou aj na najnižšom pastorku.

Dúfal som, že výbava bude obsahovať aj D-Fly jednotku pre spojenie cez Bluetooth a tiež šprintovacie radenie. Oboje sa však dajú aj dokúpiť. Prevody 52/36 vpredu a 11-30 vzadu sú pre mňa najmä vo vrchoch ideálne.

Koľko? 11-30 zubov! A verte, že tú tridsiatku som používal a chvíľami zbožňoval.
Záver: excelentný stroj pripravený na preteky.

Ak chcete stroj s tou najnovšou technológiou je ťažké vybrať si lepšie ako Specialized Tarmac SL6 Disc. Osadený vlastnými Specialized komponentmi, ktoré nemajú za úlohu znížiť náklady ale naopak priniesť ďalšiu prestíž a výkon značke.

Platforma Tarmacu je overená a lepšie radenie a brzdy ako Shimano Dura-Ace sa jednoducho nájsť nedajú. Spolu so sériovým meračom výkonu tento bicykel tvorí veľmi konkurencie schopný balík spomedzi tých najlepších na trhu.

Prečítajte si tiež

Specialized S-Works Tarmac SL6 Disc sa z ľahkosťou zaraduje medzi úplnú špičku.
Viac informácií o produkoch Specialized nájdete na webe www.kaktusbike.sk
Detaily

Vaše komentáre

Špecifikácia

Model
S-Works Tarmac SL6 Disc
Značka
Specialized
Rok
2018
Riadidlá
Specialized S-Works SL Carbon Shallow Drop, 125x75mm
Brzdy
Shimano Dura-Ace Di2 9170
Kazeta
Shimano Dura-Ace 9100, 11-30t
Veľkosť prevodníkov počet zubov
36 52
Kľuky
S-Works Power Cranks
Kolesá
Roval CLX 50 Disc, CeramicSpeed bearings, tubeless ready
Stredové zloženie
OSBB CeramicSpeed
Predný plášť
Specialized Turbo Cotton, 26mm
Zadný plášť
Specialized Turbo Cotton, 26mm
Prešmykač
Shimano Dura-Ace Di2 9170
Prehadzovač
Shimano Dura-Ace Di2 9170
Reťaz
Shimano Dura-Ace 11spd
Sedlo
Specialized S-Works Toupé, 143mm, carbon rails
Sedlovka
Specialized S-Works FACT Carbon Tarmac, 20mm offset
Radenie
Shimano Dura-Ace Di2 9170
Brzdové páčky
Shimano Dura-Ace Di2 9170
Váha kg
6.8
Váha lb
14.99
Testovaná veľkosť
56cm
Dĺžka zadnej stavby cm
41
Dĺžka sedlovej rúrky cm
50.1
Dĺžka hornej rúrky rámu cm
56.2
Rázvor kolies cm
99
Hlavova rúrka cm
16.3
Meraná veľkosť
56cm

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy

Náš Facebook