Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Opravy a údržba

Návod: 15 otravných zvukov bicykla a návod, ako sa ich zbaviť

Asi všetci to poznáme a nenávidíme, keď bicykel začne vŕzgať či vydávať akékoľvek zvuky, ktoré by nemal.
bikeradar

Ľudia často neprídu do servisu s poruchou, ale s túžbou umlčať svoj bicykel. Tu je niekoľko najčastejších prípadov. Netreba však zabudnúť na to, že je to bicykel, plný kovových či plastových kontaktov a pohyblivých dielov. Jazdený v teréne, ale aj na hrbolatých asfaltkách, vždy bude vydávať nejaký zvuk. Navyše karbónové rámy rezonujú a prenášajú zvuky viac. Je preto ťažšie identifikovať odkiaľ zvuk vychádza.

1. Búchanie bowdenov

Búchanie bowdenov je otravné. Či už to klbko káblov pred riadidlami, alebo vnútorne vedené hadice a bowdeny. Bowdeny by mali byť správnej dĺžky a vhodne vedené tak aby nebúchali o seba ani o rám či vidlicu. Zopnutie napríklad zadného bowdenu a brzdovej hadice dohromady malými páskami, izolepov, alebo zmršťovacou bužírkou dokáže vyčistiť a umlčať kokpit. Bicykel tiež vyzerá oveľa profesionálnejšie.

Ak vás výrobca nalákal na elegantné vnútorné vedenie káblov no neodhlučnil ich, zvuky klepania zvnútra rámu môžu byť na nevydržanie. Sťahovacie pásky s neodstrihnutým koncom, zmotaná a prilepená pena spod plávajúcej podlahy, objednanie penových trubiek od iných výrobcov, trikov sme počuli už mnoho. Kreativite sa kladie iba jedna medza, veľkosť vstupných dier do rámu.

2. Sedlo, alebo hlavica sedlovky

Hlavice, ktoré držia sedlo na sedlovke dokážu často vŕzgať, nakoľko majú niekoľko styčných plôch. Tie sa zanášajú špinou a trú o seba, ak nie sú dostatočne a rovnomerne dotiahnuté skrutky.

Dôkladné prečistenie všetkých malých dielov sedlovky, koľajníc sedla a silikónový sprej, alebo tenký film vazelíny* na styčné plochy opäť riešia situáciu. Hlavice sedloviek sú pravdepodobne príčinou, ak zvuk počuť pri zaťažovaní zvrchu nadol.

Ak sú škodnou miesta, kde sú koľajnice pripevnené k telu sedla. Môže vám pomôcť pár kvapiek ťažšieho oleja.

3. Trubka sedlovky

Samotná trubka sedlovky v ráme bicykla vŕzga a praská častejšie pri pohybe spredu dozadu.

Kontaminácia je opäť najpravdepodobnejším dôvodom nevhodných zvukov, no príčinou býva aj nechcený pohyb spôsobený zlým kontaktom, pridlhou a príliš ponorenou či naopak málo zasunutou sedlovkou alebo slabo dotiahnutou objímkou.

Správny pomer zasunutej a vonkajšej dĺžky sedlovky a objímka dotiahnutá na moment udávaný výrobcom vyrieši pol problému. Dobrému kontaktu napomáha čistota a tá správna chémia. Na kovové materiály tenký film vazelíny, na karbónové diely protišmyková pasta pre ne určená.

Pri lacnejších hliníkových a kovových rámoch sa po výrobe môžu nachádzať v sedlovej trubke špony a kovové piliny. Tieto dokážu vydávať rovnako nepríjemné zvuky, poškriabať sedlovku a zabrániť jej inštalácii, alebo vybraní z rámu.

Okrúhly pilník a jemný šmirgeľ v rukách šikovného mechanika si s nimi poradí. Pri veľmi starých bicykloch dochádza aj k oxidácii dielov (železo aj hliník), ktorá zničí hladký povrch potrebný k správnej funkcii týchto dielov.

4. Prevodník alebo unášač (spider)

Väčšina zákazníkov prichádza s podozrením, že im vŕzga stred šliapania takmer pri každom zvuku. Nemusí to byť z osi stredu, ale z blízkeho susedstva.

Čisté, prípadne zľahka namazané styčné plochy a rovnomerne utiahnuté skrutky zaistené stredným loctitom**, by mali predísť akýmkoľvek problémom. V prípade výmenného unášača je procedúra podobná, čistá styčná plocha, tentokrát so silnejším loctitom namiesto maziva a stredný loctide na skrutky.

5. Čapy odpruženia

Čapy odpruženia obsahujú ložiská a pri pružení sú vystavené nielen silám v rovine rámu, ale aj bočným silám snažiacim sa krútiť bicyklom. Tým sa namáhajú ložiská samotné ale aj kontaktné plochy, pre nalisovanie ložísk. K tomu prirátajte skrutky/osi čapu, matice, podložky, prach, blato, následné umývanie a zub času.

Čisté diely natrené tenkým filmom vazelíny v kontaktoch. Stredný loctite na závitoch a utiahnutie na určený moment zaistí, aby pri jazde nedošlo k uvoľneniu a poškodeniu dielov. V prípade ďalšieho praskania/vŕzgania mu často predíde zalisovanie ložísk spolu s použitím silného loctitu.

Doporučujeme tiež investovať do čo najlepších ložísk (odolnosť voči hrdze) a ak si prácu nerobíte sami, do servisu, ktorý vie čo robí a má vhodné náradie na prácu s ložiskami. Výmena ložisk odpruženého rámu nie je práca, akú chcete robiť alebo platiť často.

6. Pedále

Pedále môžu vŕzgať tiež. Dobre ich vyčistite a mechanizmus a styčné plochy zapínania tretry nastriekajte silikónovým olejom.

Odmontujte pedále s kľúk, vyčistite dôkladne závity na kľukách aj pedáloch a dobre ich namažte. (ideálne medenou pastou proti zatvrdnutiu).

Ak počujete pískanie, stáva sa, že gumené tesnenie na vnútornej strane niektorých pedálov má v sebe špinu je suché, alebo vyťahané a nedrží na svojom mieste.

7. Hlavové zloženie

Ak ste ho niekedy videli rozložené viete ako veľa kovových kontaktov sa tu nachádza. Aj koľko špiny a vody sa tam dokáže dostať. Ak nepomôže starý dobrý trojboj rozobrať, vyčistiť namazať, šanca je, že problémom je korunka vidlice (čítaj ďalej), alebo samotný styk medzi rámom a miskou hlavového zloženia, alebo podložka nalisovaná a stĺpiku vidlice.

V takomto prípade pomáha preinštalovanie s inšpekciou po nerovnostiach, prasklinách, či výrobných nedokonalostiach. Pri lisovaní naspať použite na styčné plochy silnejší loctite.

8. Predstavec

Rovnaký prípad ako pri sedlovke. Po čistých plochách je dôležité použiť správnu chémiu v závislosti na materiáloch, z ktorých sú diely vyrobené. Na záver dodržať správny doťahovací moment všetkých skrutiek, a postupné doťahovanie do kríža.

9. Koncovky bowdenov

Je to jedno z posledných miest kde by človek hľadal príčinu, no drôty bovdenu dokážu vŕzgať o kovové koncovky a tie zas o rám bicykla. Čisto zastrihnutý bowden a plastové koncovky, ktoré tomu predchádzajú by však mali byť štandardom v každom dobrom servise.

Ročná výmena bowdenu a lanka pre ľahšie a precíznejšie radenie utišuje bowdeny tiež, nakoľko sa čisté bowdeny nemusia tak napínať ako tie staré, špinavé a lepkavé.

10. Náboje

V nábojoch je mnoho malých dielov, čo sa dotýkajú a pohybujú po sebe, čistota a lubrikácia je dôležitá tak ako všade. Moderným nábojom so zapuzdrenými ložiskami prospieva použitie loctitu na lisovaných plochách. Ďalšie miesto je rozhranie orechu a kazety, najmä na kazetách Sram vyžadujúcich XD orech sa často vyskytuje praskanie, ktoré vie umlčať poriadne namazanie orechu alebo styčných plôch dielov kazety.

Rýchloupináky, najmä tie s odhaleným mechanizmom, zbierajú špinu a pri namáhaní jazdou sa tiež stávajú povodcom hluku.

11. Špice

Tento zvuk je indikátorom toho, že by ste mali špajdle dotiahnuť. Ak však problémy vytrvávajú kvapka hustého oleja do styku špajdlí, alebo na niple.

12. Pätka

Výmenná pätka je dnes štandardom. Pri padaní a nárazoch vie byť záchrancom oveľa drahšej prehadzovačky. Predstavuje však ďalšiu styčnú plochu, ktorá je často vystavená zaťažovaniu a deformačným silám. Aj tu platí recept čistoty vhodnej chémie a správne dotiahnuté, loctitom zabezpečené skrutky.

13. Prehadzovačka

Ak máte staršiu prehadzovačku Sram s napinákom prvej generácie (type 2) a počujete zvláštne zvuky pri každom prepružení zadnej stavby, pomáha natlačenie vazelíny pod krytku/maticu napínacieho mechanizmu.

14. Korunka vidlice

Korunky vidlíc najmä tie, ktoré sú dosť namáhané alebo majú výrobný defekt niekedy začnú vŕzgať. Zvuk z tohto miesta znamená len jediné, začiatok konca. Takýto diel je zrelý na reklamáciu, alebo výmenu. Snažiť sa ho umlčať alebo ignorovať vám môže prechádzať roky, no môže sa skončiť katastrofou za jazdy.

15. Rám

Hoci ide o raritu aj samotný rám, väčšinou hliníkový môže vŕzgať. Spôsobujú to nedokonalé zvary, kovové špony a nahrubo opracované konce trubky pred zváraním. Tento problém je všeobecne považovaný za neopraviteľný.

Jim Potter, majiteľ legendárnej opravovne bicyklov Vecchio’s Bicicletteria v Colorade však opravil na radu firmy Cannondale viacero rámov rôznych značiek tým, že do nich na problematické miesta nalial horúci ľanový olej. Je to nekonvenčné a nevieme ako to funguje, ale pri cene nového rámu to asi stojí za vyskúšanie.

* Na prsty si natrite toľko vazelíny aby ste ich mali mastné na pocit no nikde nestál viditeľný objem. Teraz prstami naneste toto mazadlo rovnomerne na požadované plochy. To myslíme pod tenkým filmom vazelíny. Čokoľvek viac dokáže zbytočne naberať špinu.

 

** loctite je v takmer celom priemysle používané montážne lepidlo rôznych tvrdostí. Najčastejšie používané pre zabránenie samovoľnému uvoľneniu závitových dielov. Pri nahriatí teplovzdušnou pištoľou / fénom sa stane opát tekutým a cielenú demontáž naopak uľahčí.

Vaše komentáre