Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Elektrické bicykle

Test: Focus Sam2 e-MTB

Nový segment s vysokozdvihovými e-bikami sa rozrástol o Focus s inovatívnym systémom batérií
Hodnotenie: 4/5
7 699
bikeradar

Focus nedávno na trh uviedol e-bike s naozaj vysokým zdvihom – a najvyšším v ich ponuke. Založený je na enduro platforme Sam a na oboch koncoch ponúka štedrých 170 mm zdvihu. Narozdiel od neelektrickej verzie však využíva systém odpruženia FOLD (Focus Optimised Linkage Design) a modulárny batériový systém nazvaný TEC (Tailored Energy Concept).

Systém odpruženia FOLD je navrhnutý tak, aby až po bod sag-u (teda bod, po ktorý sa bicykel prirodzene zanorí pod samotnou hmotnosťou jazdca) bol chod zadnej stavby regresívny, teda sa stláčal ľahšie. Po tomto bode je zase mierne progresívny, aby poskytol oporu na pedálovanie a nebol náchylní na dorazy.

Batériový systém TEC je zase navrhnutý tak, aby poskytol len toľko kapacity, koľko jazdec práve potrebuje bez zbytočnej hmotnosti naviac.

Väčšina e-MTB-čiek totiž používa batériu s kapacitou okolo 500 Wh. Naše skúsenosti hovoria, že takáto batéria stačí na niekde medzi 1000 až 1500 nastúpanými výškovými metrami. Všetko samozrejme závisí od náročnosti terénu, sklonu stúpania, aj vašej vlastnej snahy. Focus však tvrdí, že 500 Wh je na 90 percent výjazdov na elektrobikoch jednoducho zbytočne veľa.

Namiesto toho teda do spodnej rámovej trubky zabudoval len 380 Wh batériu. Menšia batéria nielenže vyzerá lepšie (teda rám okolo nej), no zároveň šetrí hmotnosť. Batéria je jednak menšia a tým pádom ľahšia, a oblá rámová trubka zároveň nemusí mať rôzne výstuhy, ktoré by umožňovali vyberanie veľkej batérie von z rámu.

Vďaka konceptu TEC sa dá druhá batéria nahodiť behom pár sekúnd. Dojazd tak vzrastie dvojnásobne

Focus tvrdí, že 380 Wh vystačí na väčšinu 2-3-hodinových výjazdov, ktoré podľa prieskumov tvoria väčšinu výjazdov ich zákazníkov.

Ak však chcete vyraziť ďalej alebo vyššie, do rámového trojuholníka môžete zasunúť druhú batériu s rovnakou kapacitou, ktorá nahradí košík na fľašiu. Celková kapacita tak narastie na dvojnásobných 760 Wh. Skvelé pritom je, že v prípade nahodenia dvoch batérií bicykel spotrebuje prednostne tú prídavnú. Tú potom môžete napríklad nechať v aute, a ďalej sa voziť až kým ván nedojde aj tá zabudovaná. Ak sa vám zatiaľ podarí nabiť tú prvú… no veď chápete.

Sam2 používa rovnaký systém odpruženia FOLD ako na trailovom modeli Jam, akurát s vyšším zdvihom.

Sam2 tak váži (na e-bike) veľmi príjemných 21 kg vo veľkosti M. Externá batéria pridá ďalšie dve kilá, čím sa dostane približne na hmotnosť konkurencie s 500 Wh batériami.

Systém však má aj nevýhody. Zabudovaná batéria sa nevyberá ľahko. Vyskrutkovať budete musieť dve skrutky, posunúť motor, a následne vytiahnuť batériu zo spodnej rámovej trubky.

To samozrejme nie je problém, ak máte tam, kde skladujete bicykel aj zdroj elektriny. Ak však potrebujete batériu vybrať a nabiť doma, budete musieť týmto procesom zakaždým prejsť.

Malé nasávače vzduchu pomáhajú chladiť vstavanú batériu

Keďže je batéria plne obalená kovovým rámom, Focus musel vyvinúť nejaký systém chladenia. Porty pri hlavovej trubke nasávajú za jazdy vzduch, ktorý následne vyjde von cez motor. Mali by tak zabrániť batérii aby sa prehrievala a tým znižovala svoj výkon. Systém údajne prešiel laboratórnymi testami v teplotách siahajúcich od -10 po 40 stupňov celzia.

Ťažko povedať, ako bude takýto systém fungovať napríklad pri dlhom prudkom stúpaní, kde motor vyvíja veľkú silu, no bike sa nehýbe dostatočne rýchlo na to, aby dokázal nasávať vzduch. Tendencia teplého vzduchu stúpať nahor navyše bude tlačiť tok vzduchu presne naopak.

Hliníkové rámy sú našťastie veľmi dobrým odvádzačom tepla. Jeden e-bike sa nám už raz prehriať podarilo, no aj na to sme museli ťahať druhý neelektrický bike (aj jeho pilota, samozrejme) nahor prudkým stúpaním v najsilnejšom režime podpory a v 30-stupňovom teple. Motor Shimano vtedy ukázal chybovú hlášku a prinútil nás zastať. Stačilo však chvíľu počkať, kým sa ochladí, a bike fungoval ďalej ako by sa nič nestalo.

Úrovne výbavy

Sam2 je dostupný v troch veľkostiach: S, M a L. Tri sú aj úrovne výbavy s cenovkami celkom rozumnými na segment e-bikov.

Sam2 Pro

Topmodel Pro v kombinácii bordovej s oranžovou

-Cena: 7,699 €
-Pohon: SRAM EX1
-Vidlica: Fox 36 Factory
-Tlmič: Fox DPS
-Brzdy: Code RSC

Sam2

Stredná úroveň výbavy je od topmodelu lacnejšia o 2700 €

-Cena: 4,999 €
-Pohon: SRAM NX
-Vidlica: Fox 36 Performance Elite
-Tlmič: Fox DPS
-Brzdy: Magura MT5

Sam2 LTD

Najlacnejší model je len o kúsok lacnejší oproti strednej úrovni výbavy

-Cena: 4,599 €
-Pohon: Shimano XT mechanický
-Vidlica: RockShox Yari
-Tlmič: RockShox Deluxe R
-Brzdy: Magura MT2

Jazdné dojmy

Motor Shimano Steps ospievame vždy, nech už je na akomkoľvek bicykli. Žiadne prekvapenia sa nekonajú ani tu, funguje jednoducho vynikajúco a najlepšie na súčasnom trhu. Výkon je obrovský a pritom nastupuje hladko, a pocit z jazdy je úplne prirodzený, akurát s nadľudskými nohami.

Tak ako väčšina e-bikov, aj Sam2 vystúpa nahor prakticky hocičím. 75-stupňový hlavový uhol by však mohol byť o niečo strmší, aby presunul ťažisko jazdca viac dopredu a tým zabránil zdvíhaniu predného kolesa na strmých výšľapoch.

Rozhodnutie osadiť bike štandardnými 2,5-palcovými plášťami dáva zmysel z hľadiska prevencie defektov v teréne, kam sa možno so 170 mm zdvihu pozriete celkom často, no 2,8-palcová verzia tých istých vynikajúcich plášťov Maxxis Minion by ponúkla lepšiu trakciu pri výšľapoch. Tá je totiž vždy limitujúcim faktorom toho, čo dokáže e-bike vyšliapať. Miesto na širšie plášte vo vidlici aj ráme je, takže prípadný upgrade necháme na vás.

Shimano Steps pomáha vydriapať sa nahor výšľapmi

Keďže Focus ponúka tento bike len v troch veľkostiach, museli sme sa nejak poskladať na L-ko. Nejde pritom len o samotnú výšku. Na svoje si neprídu ani jazdci, ktorím pasuje L-ko, no majú radi dlhšie bicykle.

Reach v najväčšej z troch veľkostí tú predstavuje len 455 mm, a to nie je na dnešné pomery vôbec veľa. 60 mm predstavec sa naopak zdá príliš dlhý a ovládanie v prudkých zákrutách tým trpí. Ak teda máte tú možnosť, zvážte o číslo väčší rám, než sedláte bežne. Ak ste samozrejme pili v detstve veľa mliečka, máte smolu.

Zadná stavba dlhá 455 mm dodáva biku vyvážený pocit. Staršie e-biky mali často veľmi dlhé zadné stavby a pri zjazdovaní sa kvôli tomu ťažko presviedčali zatáčať. Tu nájdete jednu z najkratších zadných stavieb na trhu s e-MTB-čkami vôbec (rozmerovo sa blížiacu k niektorým neelektrickým bicyklom) a to je rozhodne plus.

Pri jazde cez rozbité sekcie zase prichádza k slovu značne položený hlavový uhol (65 stupňov), nízko umiestnený stred (340 mm) a nízke ťažisko (testovali sme ho najmä bez prídavnej batérie). Sam2 drží k zemi ako prikovaný, a to aj v porovnaní s väčšinou ostatných e-bikov.

Nízko umiestnené ťažisko, poddajné odpruženie a agresívny hlavový uhol dodávajú priehrštia sebavedomia pri zjazdovaní

Odpruženie funguje naozaj hladko a poddajne, a to aj po tom, ako sme výrazne utiahli kompresiu. Výsledkom je pocit bezpečia, komfortu a stability ako na zjazdovom bicykli. Jazdiť na ňom dolu kopcom je jednoducho radosť.

Chod odpruženia pritom ku koncu zdvihu pekne stvrdne, a nájsť doraz je aj bez pridaných vložiek do komory tlmiča celkom ťažké. V strede zdvihu by si však zaslúžil trochu viac opory na odrážanie sa do vzduchu, či silové pedálovanie. Práve preto sme skúšali výrazne priťahovať tlmenie kompresie.

Bike sediaci hlbšie vo zdvihu v kombinácii s nízko (na e-bike) spusteným stredom spôsoboval, že sme celkom často zavadili pedálmi o zem. To je samozrejme z veľkej časti dané štýlom jazdy, no aj tak by sme uvítali stred o niečo vyššie – a to rozhodne nepíšeme často. Pri výšľapoch sa naštastie problém s nízkou svetlou výškou neprejavoval, a ak náhodou siahnete po spomínaných objemnejších plášťoch, pomôžu zároveň o niečo celý bike pridvihnúť.

Vaše komentáre

Aktuality

Včera 13:41 Detaily, špecifikácia a hmotnosť pretekárskeho špeciálu Jaroslava Kulhavého Superior XF 9.9 Team.

Jarda Kulhavý si myslel, že jeho bicykel váži pod 10 kg, ale v skutočnosti má o kilo viac.

Včera 13:00 Crankworx Rotorua odštartoval cez víkend zjazdovými pretekmi, ktoré vyhrali Eliana Hulsebosch a Lachlan Stevens-McNab.

Za nami sú úvodné preteky podujatia Cranwkorx Rotorua, ktoré sa koná na Novom Zélande. Ide o populárny festival, ktorý tento rok odštartoval zjazdovými pretekmi a v oboch hlavných kategóriách sa z víťazstva tešili domáci novozélandskí jazdci.

Včera 12:25 Slovenky Krahulcová a Števková skončili v prvej etape pretekov Cape Epic na 8. mieste.

Vo výsledkovej listine tak zopakovali svoj výsledok zo včerajšieho prológu. Víťazmi úvodnej 88 km dlhej etapy sa medzi ženami stali Anne Terpstra s Nicole Koller, zatiaľ čo v mužoch po napínavom šprinte etapu vyhrali Wout Alleman s Hansom Beckingom.

Včera 12:13 Lukáš Kubiš vybojoval v šprinte desiate miesto na slovinských pretekoch GP Istria.

Pódium obsadila trojica pretekárov z úniku, Marcin Budzinski, Max van der Meulen a Riccardo Zoidl. Kubiš sa zapojil do hromadného šprintu, v ktorom bol siedmy najrýchlejší, čo napokon stačilo na to, aby uzavrel najlepšiu desiatku.

Včera 10:33 Tadej Pogačar už dnes odštartuje na etapových pretekoch Okolo Katalánska.

Najväčšími favoritmi pre celkovú klasifikáciu sú Pogačar, Sepp Kuss, Aleksandr Vlasov, Ilan Van Wilder, Simon Yates a Egan Bernal.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu