Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Santa Cruz Nomad CC XX1 Reserve

Vysokozdvihový rýchlik pripravený posúvať limity mountainbikingu.
Hodnotenie: 4.5/5
9 076
bikeradar

Verdikt: Jeden z najlepších bikov na trhu vo svojej triede – rýchly, zábavný a absolútne sebavedomý bez ohľadu na terén.

Plusy: Prepracované veľkosti, vyvážený rám a skvelo fungujúce odpruženie, ktoré dodáva more sebavedomia, napriek výške zdvihu sa správa živo a dobre stúpa do kopca

Mínusy: Cena – našťastie je v ponuke aj podstatne lacnejšia hliníková verzia
Kúpte ak: Chcete bike, ktorý sa nezľakne žiadneho trailu, ani tých najťažších zjazdových

Nomad štvrtej generácie nie je len faceliftom, ale kompletne prepracovaným bikom. Investícia do vývoja sa vyplatila.

Nomadov zdvih narástol o 1 cm na 170 mm. To vidí každý, no ponúka toho oveľa viac. Zadné koleso stále behá nahor a nadol pomocou systému odpruženia Virtual Pivot Point, no rozmiestnenie čapov a vahadiel sa zmenilo na nepoznanie.

Tlmič je v ráme umiestnený oveľa nižšie a prechádza skrz sedlovú trubku. Stláča ho spodné z dvojice vahadiel rovnako ako na zjazdovom modeli V10. S ním aj zdieľa veľmi podobnú krivku chodu zadnej stavby. Tlmič umiestnený tesne pri zadnom kolese dostal malý blatníček, ktorý ho udržiava (relatívne) čistý.

V ráme je vďaka presunutému tlmiču miesto na košík na fľašu. Na spodnom vahadle nájdete charakteristický port na premazávanie ložísk. Otočná vložka dokáže prestavovať geometriu (o 0,4 stupňa na hlave a sedle a 5 mm na výške stredu) a podobne ako väčšina Santa Cruzov, aj Nomad sa stále drží klasického závitového stredu kvôli odolnosti a servisovateľnosti.

Santa Cruz Nomad je jedným z tých bikov, ktorý môžete používať v trailvoej aj integrálnej helme, a s obidvoma dáva zmysel.

Rám sa predĺžil – v M-ku má reach 440 mm (vo vyššom nastavení) a to je o 25 mm viac v porovnaní s predchádzajúcim modelom. Testerovi s výškou 172 cm, ktorý predtým uvažoval o L-ku, sadol ako uliaty.

Na tejto konkrétnej úrovni výbavy nájdete, ako už napovedá samotný názov, nové karbónové kolesá Santa Cruz Reserve. Otáčajú sa na luxusných nábojoch značky Industry Nine, je na ne doživotná záruka, no cenu biku zvýšia o tisícku a niekoľko stoviek. V tejto cenovej hladine však našťastie prakticky nie je výbave čo vytknúť.

Jazdné dojmy

Dominancia s ľahkosťou a štýlom – presne to z nového Nomada vyžaruje na každom metri trailu. Ťažisko rámu je umiestnené pekelne nízko, zadné odpruženie s pružinovým tlmičom behá s nenásytným apetítom, a gumy sú to najlepšie, čo môžete na takýto bike osadiť. Nájsť jeho limity v zákrutách si vyžaduje skutočné gule.

Tento model je osadený karbónovými kolesami vlastnej značky

Napriek poddajnosti odpruženia stále poskytuje oporu na pedálovanie aj dostatočný odpor na to, aby ste sa dokážali odrážať z nerovností na miernejších trailoch. Ani so 170 mm zdvihu na ňom nie sú jednoduché singletracky trápením.

Teleskopka Reverb je v tejto cenovej hladine povinnosťou

Svoj plný potenciál však ukáže až keď mu nájdete dostatočne náročné ihrisko. Ukáznenosť a sebavedomie v tom najrozbitejšom teréne je bezkonkurenčná. Geometria síce nie je radikálna, a vlastne ani z tých najmodernejších. Možno aj práve preto sadne do rúk úplne prirodzene a ovláda sa ľahko. Nakoniec je tu výkon do kopca – a ten je na bike s takto vysokým zdvihom nielen uspokojivý, ale rovno prekvapivo dobrý.

Zadné koleso obýva ajvyššia sada 12-rýchlostného pohonu SRAM XX1 Eagle

Vaše komentáre

Špecifikácia

Model
Nomad CC XX1 Reserve
Značka
Santa Cruz
Popis
Geometry based on LOW setting
Materiál rámu
Carbon
Veľkosti
XS S M L XL
Riadidlá
Santa Cruz AM carbon, 800mm
Predstavec
Race Face Turbine, 50mm
Brzdy
SRAM Code RSC, 180mm rotors
Kazeta
SRAM XG 1295 Eagle 10-50
Kľuky
SRAM X1 Eagle 32t
Vidla
RockShox Lyrik RCT3, 170mm (6.7in) travel
Kolesá
Santa Cruz Reserve 30AM carbon rims on i9 hubs
Predný plášť
Maxxis Minnion DHF 3C EXO TR WT 27.5x2.4in
Zadný plášť
Maxxis Minnion DHR II EXO TR WT (r) 27.5x2.4in
Prehadzovač
SRAM XX1 Eagle
Tlmič
RockShox Super Deluxe RCT Coil
Sedlo
WTB Volt Race
Sedlovka
RockShox Reverb Stealth, 150mm
Radenie
SRAM XX1 Eagle trigger
Váha kg
13.85
Testovaná veľkosť
M
Hlavový uhol
64.6
Uhol sedlovej rúrky
74.1
Dĺžka sedlovej rúrky in
16.54
Standover in
28.42
Dĺžka hornej rúrky rámu in
23.54
Rázvor kolies in
47
Výška stredu in
13.35

Aktuality

Včera 10:46 Fotogaléria: Pozrite si najlepšie zábery z 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Najmä mužské preteky boli mimoriadne napínavé a rozhodlo sa v nich až v záverečnom šprinte štyroch pretekárov. Najrýchlejším v ňom bol dánsky jazdec Simon Andreassen. V ženách preteky ovládla Haley Batten, ktorá o svojom víťazstve rozhodla v poslednom kole.

Včera 10:30 Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová skončili v etapových pretekoch Epic Series 4 Islands na vynikajúcom 3. mieste (+video).

Preteky pozostávali z prológu a 4 etáp na štyrpoch rôznych chorvátskych ostrovoch. Slovenským pretekárkam v tíme 8capital sa prológ aj každú z etáp podarilo dokončiť na 3. mieste a celkovo z toho bolo taktiež tretie miesto.

Včera 09:19 Haley Batten a Simon Andreassen vyhrali preteky svetového pohára XCO v brazílskej Araxá (+galéria).

Američanka Haley Batten zaznamenala perfektný víkend, keď sa jej po sobotných pretekov v Short Tracku (XCC) podarilo zvíťaziť aj v disciplíne Cross-Country Olympic (XCO) a víťazku prvého kola Jenny Rissveds zdolala po ich vzájomnom súboji plnom útokov v poslednom kole. Medzi mužmi bol najrýchlejším Simon Andreassen, ktorý využil mechanický problém Victora Koretzkyho, ktorého v záverečnom šprinte porazil.

21.04.2024 Tadej Pogačar vyhral Liège-Bastogne-Liège po 35 km sóle. Van der Poel vybojoval v šprinte tretie miesto.

Pogačar zaútočil v stúpaní Côte de La Redoute, na jeho zrýchlenie nedokázal nikto zareagovať a svoje sólo dotiahol úspešne až do cieľa. Druhý finišoval Romain Bardet, ktorý sa oddelil z vedúcej skupiny a 14 km pred cieľom a v šprinte o tretie miesto bol najrýchlejší Mathieu van der Poel.

20.04.2024 43-ročný Alejandro Valverde suverénne vyhral gravelové preteky Svetového pohára La Indomable.

Valverde zvíťazil na 96-kilometrovej trati s prevýšením 2 400 m v španielskej provincii Almeria. Na druhom mieste skončil francúzsky jazdec Hugo Drechou (Groove Gravel) pred Portugalčanom Tiagom Ferreirom (Vouzela BH).

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu