Test: Santa Cruz Nomad CC XX1 Reserve
Verdikt: Jeden z najlepších bikov na trhu vo svojej triede – rýchly, zábavný a absolútne sebavedomý bez ohľadu na terén.
Plusy: Prepracované veľkosti, vyvážený rám a skvelo fungujúce odpruženie, ktoré dodáva more sebavedomia, napriek výške zdvihu sa správa živo a dobre stúpa do kopca
Mínusy: Cena – našťastie je v ponuke aj podstatne lacnejšia hliníková verzia
Kúpte ak: Chcete bike, ktorý sa nezľakne žiadneho trailu, ani tých najťažších zjazdových
Nomad štvrtej generácie nie je len faceliftom, ale kompletne prepracovaným bikom. Investícia do vývoja sa vyplatila.
Nomadov zdvih narástol o 1 cm na 170 mm. To vidí každý, no ponúka toho oveľa viac. Zadné koleso stále behá nahor a nadol pomocou systému odpruženia Virtual Pivot Point, no rozmiestnenie čapov a vahadiel sa zmenilo na nepoznanie.
Tlmič je v ráme umiestnený oveľa nižšie a prechádza skrz sedlovú trubku. Stláča ho spodné z dvojice vahadiel rovnako ako na zjazdovom modeli V10. S ním aj zdieľa veľmi podobnú krivku chodu zadnej stavby. Tlmič umiestnený tesne pri zadnom kolese dostal malý blatníček, ktorý ho udržiava (relatívne) čistý.
V ráme je vďaka presunutému tlmiču miesto na košík na fľašu. Na spodnom vahadle nájdete charakteristický port na premazávanie ložísk. Otočná vložka dokáže prestavovať geometriu (o 0,4 stupňa na hlave a sedle a 5 mm na výške stredu) a podobne ako väčšina Santa Cruzov, aj Nomad sa stále drží klasického závitového stredu kvôli odolnosti a servisovateľnosti.
Rám sa predĺžil – v M-ku má reach 440 mm (vo vyššom nastavení) a to je o 25 mm viac v porovnaní s predchádzajúcim modelom. Testerovi s výškou 172 cm, ktorý predtým uvažoval o L-ku, sadol ako uliaty.
Na tejto konkrétnej úrovni výbavy nájdete, ako už napovedá samotný názov, nové karbónové kolesá Santa Cruz Reserve. Otáčajú sa na luxusných nábojoch značky Industry Nine, je na ne doživotná záruka, no cenu biku zvýšia o tisícku a niekoľko stoviek. V tejto cenovej hladine však našťastie prakticky nie je výbave čo vytknúť.
Jazdné dojmy
Dominancia s ľahkosťou a štýlom – presne to z nového Nomada vyžaruje na každom metri trailu. Ťažisko rámu je umiestnené pekelne nízko, zadné odpruženie s pružinovým tlmičom behá s nenásytným apetítom, a gumy sú to najlepšie, čo môžete na takýto bike osadiť. Nájsť jeho limity v zákrutách si vyžaduje skutočné gule.
Napriek poddajnosti odpruženia stále poskytuje oporu na pedálovanie aj dostatočný odpor na to, aby ste sa dokážali odrážať z nerovností na miernejších trailoch. Ani so 170 mm zdvihu na ňom nie sú jednoduché singletracky trápením.
Svoj plný potenciál však ukáže až keď mu nájdete dostatočne náročné ihrisko. Ukáznenosť a sebavedomie v tom najrozbitejšom teréne je bezkonkurenčná. Geometria síce nie je radikálna, a vlastne ani z tých najmodernejších. Možno aj práve preto sadne do rúk úplne prirodzene a ovláda sa ľahko. Nakoniec je tu výkon do kopca – a ten je na bike s takto vysokým zdvihom nielen uspokojivý, ale rovno prekvapivo dobrý.
Vaše komentáre