Test: Scott Foil 20 Disc
Verdikt: Aerodynamické výhody skombinované s disciplinovaným jazdným charakterom a dostatkom komfortu na celý deň.
Plusy: sebavedomé a usporiadané ovládanie so skvelým prenosom sily na asfalt a preukázateľnými aerodynamickými benefitmi.
Mínusy: nepatrí medzi najživšie ani najobratnejšie bicykle na trhu.
Kúpte si ho, ak: chcete rýchlosť, ktorú si budete môcť užívať po celý deň.
Scott bol jednou z prvých značiek, ktorá začala používať hrubé rúrky s kammtail profilom (niečo ako krídlo s odrezanou a zaoblenou zadnou časťou) a tieto tvary nájdete aj na najnovšom modeli Foil. Aerodynamika tu hrá jasne prvé husle a tesne ju nasleduje integrácia kotúčových bŕzd.
Nohy vidlice zakončené prestrkovacou oskou majú napríklad malú plutvičku na ľavej strane, no na tej pravej pod brzdovým strmeňom väčšiu. Zospodu hlavovej rúrky je zapustená vidlica, zvrchu zase predstavec. Novinkou je oversize 1,25-palcové ložisko hore a 1,5-palcové dole, ktoré údajne zvyšuje tuhosť prednej časti o 13 percent v porovnaní s predchádzajúcim modelom.
Spodná rámová rúrka, ktorá tvarom pripomína trup lode, berie spomínaný profil kvapky s odseknutým chvostíkom do extrému. Spodné vzpery zadnej stavby sú masívne a stále dosť hrubá sedlová rúrka tak pri nich vyzerá celkom normálne. Do nej sa zasúva sedlovka pre zmenu úplne konvenčných rozmerov s profilom v tvare písmena D. Sedlové vzpery zadnej stavby sú v porovnaní so zvyškom rámu tenučké a s rozchodom, ktorý len tak-tak obchádza 28 mm osadený zadný plášť.
Zredukovaním priemerov niektorých rúrok a zmenami vo vrstvení kompozitu Scott udáva priam neuveriteľný 86-percentný nárast vo vertikálnej poddajnosti rámu – inak povedané, v komforte. Obe kolesá sú uchytené pomocou 12 mm pevných osiek s odnímateľnými páčkami. Pätky majú tvarované vybrania, do ktorých kolesá pekne zapadnú a ľahko sa tak inštalujú. Ak chcete vedieť kolesá rýchlo aj vymontovať, v ponuke je aj priamy úchyt na prehadzovač Shimano.
Foil 20 patrí v tomto teste k tým drahším bicyklom osadeným Ultegrou, no zároveň z nej nijako neukrajuje. Dostanete tu kompletku vrátane reťaze a 11-30-zubovej kazety so širším rozsahom, než je v tejto kategórii zvykom, aj radikálne kotúče série RT800, ktoré zlepšujú odvod tepla a predchádzajú poraneniam v prípade pádu.
Väčšina ostatnej výbavy je od značky Syncros, ktorá patrí Scottu. Patrí sem napríklad predĺžený predstavec s aerodynamickým profilom, ktorý pasuje do výklenku v hlavovej rúrke. Aerodynamická sedlovka kopíruje tvary rúrok rámu a minimalistické sedlo je pohodlnejšie, než na prvý pohľad vyzerá. Kolesá Syncros s relatívne nízkymi aerodynamickými ráfikmi sú veľmi dobré a obuté do veľkoobjemových plášťov Continental, ktoré síce majú uvedený rozmer 28 mm, no už pri 80 psi v skutočnosti prekračujú šírku 30 mm.
Hrubšie plášte potenciálne zvyšujú aerodynamický odpor, no na bicykli, ktorý bol kedysi povestný sparťansky tvrdým jazdným charakterom, sú vítané. Nový Foil jazdí aj vďaka nim hladšie, než sme si kedy dokázali predstaviť. Stále však nejde o vyslovene pohodlný bicykel a lepšie urobíte, ak výtlky predsa len poobchádzate. Rám spolu s plášťami však dokážu vibrácie z cesty pohlcovať výnimočne dobre.
Aerodynamické tvary, ktoré Scott označuje F01 (podľa nich aj Foil získal svoj názov) sa vo všetkých rýchlostiach aj uhloch vetra správajú predpovedateľne a stabilne. Foil jazdí pokojne a pocitovo takmer pomaly. Stačí však prišliapnuť do pedálov a bicykel ožije. Hrubé rúrky prenesú na asfalt každý watt z kvadricepsov a krajina okolo sa začne rapídne mihať.
Viac informácií nájdete na webe www.scottsport.cz
Zvážte tiež
Za trochu viac – Scott Foil 10 Disc 4 999 €
Ak chcete radiť za sprievodu elektrického zabzučania, pripravte si pekný balík peňazí navyše. Zvyšok výbavy je pritom identický.
Za trochu menej – Scott Foil 20 3 399 €
Ak stále nie ste presvedčení o benefitoch kotúčov alebo jednoducho chcete ušetriť, tu je podobne osadený Foil s ráfikovými brzdami za menej.
Vaše komentáre