Biker.sk

Horské bicykle

Test: Scott Spark 940

Všestrannosť trailbiku a rýchlosť pretekárskeho XC-čka v jednom.
Hodnotenie: 4.5/5
3 199
Biker

Spark 940 nie je tým najortodoxnejším pretekárom v ponuke. Triafa však dokonalú rovnováhu medzi čírou rýchlosťou a zábavou na trailoch.

Verdikt: Geniálne vymyslený bike s unikátnou zmesou trailovej zábavnosti a pretekárskej efektivity.

Detaily

 

Tri v jednom

Unikátny tlmič Nude, ktorý nájdete len na bikoch Scott, vám dovolí diaľkovo prepnúť zo 120 mm zdvihu na pritvrdený 85 mm zdvih alebo zadné odpruženie úplne uzamknúť. Simultánne sa menia aj nastavenia vidlice.

 

Hladký pohon

Pohon SRAM Eagle nie je len o 12-tej rýchlosti a ultraľahkom prevode, ale aj o hladšom radení a fungovaní ako pohony ostatných bikov v tomto teste.

 

Mini trailbike

Tuhá vidlica Fox 34 a položený 67-stupňový hlavový uhol poskytujú Sparku v teréne výraznú výhodu.

Plusy

Trailová geometria a odpruženie spárované s tuhým a ľahkým rámom.

Stále bleskurýchly pretekár s tromi nastaveniami odpruženia na dosah palca.

Vzhľadom na cenu výborná výbava.

Mínusy

Rýchlosťou sa tým najortodoxnejším XC-čkam rovnať nemôže (na to si pozrite radšej na Spark RC).

Za rovnakú cenu – Scott Spark RC 900 Comp (3199€)

Najlacnejší čisto pretekársky Spark v ponuke je o kilo ľahší ako 940-ka. Má menší zdvih, vidlicu Fox 32, žiadnu teleskopku a plášte Ikon.

 

Za trochu menej – Scott Spark 950 (2899€)

Na lacnejšej 950-ke nájdete rovnaký rám, kolesá aj niektoré komponenty. Vidlica je však o niečo menej tuhšia Fox 32 a pohon len 2 x 10.

Rám

Hmotnosť okolo 3 000 g vrátane tlmiča a diaľkového ovládania znamená, že tento hliníkový rám je o celé kilo ťažší v porovnaní s celokarbónovým topmodelom HMX. Rozdiel je polovičný v prípade verzie HMF, ktorá je príznačne spolovice karbónová.

Zaujímavejšie je však porovnanie s ostatnými hliníkovými bicyklami v tomto teste – tento je o 200 až 400 g ťažší. Za gramy navyše však dostanete veľmi dobrú tuhosť aj vďaka Boost náboju vzadu a lisovaciemu stredu.

Nad ním dokonca nájdete malé vodidlo reťaze, ktoré pomôže v tých najrozbitejších úsekoch. Scott vždy tlačil aj na modely s najnižším zdvihom celkom progresívne geometrie a Spark 940 s naozaj položeným 67-stupňovým hlavovým uhlom a dlhým rázvorom aj reachom nie je výnimkou.

Komponenty

Výbava je rovnako viditeľne trailovejšie orientovaná ako na ostatných bikoch v teste. Vpredu sa začína vidlicou Fox 34 s hrubými nohami a 120 mm zdvihom. Rovnako ako tlmič Fox, aj ona je napojená na diaľkové ovládanie TwinLoc na synchrónne ovládanie oboch koncov odpruženia.

Plášte Maxxis Forekaster s výrazným dezénom na stredne širokých ráfikoch vás posmelia v blate a 180 mm kotúč dodáva aj vzadu približne o 20 % viac brzdnej sily v porovnaní s ostatnými bikami v teste.

Štandardnou výbavou je tu dokonca aj nízkozdvihová teleskopická sedlovka. Najvyššia cenovka v teste vám kúpi aj 12-rýchlostný pohon SRAM GX Eagle. Cenu si teda dokáže obhájiť. Napriek všetkým týmto robustnejším komponentom nie je oveľa ťažší ako Felt (330 g) či Trek (210 g).

Jazda

Od prvých metrov je jasné, že Spark je z úplne inej sorty bicyklov ako tri ostatné v tomto teste. Netreba mu ani extra široké rajdy – aj tieto 740 mm v kombinácii so 67-stupňovým hlavovým uhlom pôsobia v rukách maximálne sebavedomo a stabilne.

Vidlica je citeľne tuhšia ako ostatné, najmä ak začnete brzdiť prudšie a do zákrut sa budete opierať vo väčších uhloch. Vlastnú ligu hrajú aj plášte, ako v trakcii, tak v možnosti podhustiť ich. Nezatáča síce tak obratne ako Felt, no aj Spark je vďaka krátkemu 60 mm predstavcu živý a dokáže rýchlo korigovať stopu.

Zadné odpruženie sa správa rovnako trailbikovo a tlmič Fox Nude vyvinutý exkluzívne na Scott chodí hladko a kontrolovane v celom priebehu 120 mm zdvihu. Tie dva centimetre navyše tu oproti ostatným v teste naozaj cítiť a v rockgardenoch si môžete dovoliť o to viac bez ujmy na plášťoch, ráfikoch či vlastných kĺboch.

Scott mal k v čase testu k dispozícii len M-ko namiesto L-ka, ktoré sme chceli, no aj tak má Spark rázvor o 25 až 35 mm dlhší než ostatné biky v tomto teste a reach je v tesnom závese. Nízko položený stred robí bike krásne stabilným v rýchlej jazde priamočiaro aj do strán. Pridajte teleskopku, ktorú dostanete v sériovej výbave, a Spark 940 môžete v teréne trestať minimálne tak ako tie najlepšie 120-130 mm biky na trhu.

Pedáluje absurdne efektívne a rýchlosť naberá úplne bez námahy. Plášte sa odvaľujú prekvapivo rýchlo, a to aj na úplne tvrdom podklade. Ich vyššia trakcia však znamená, že do zákrut a technických sekcií si to môžete pustiť o to rýchlejšie a sebavedomejšie.

Perfektné je aj diaľkové ovládanie na instantné pritvrdenie či uzamknutie oboch koncov odpruženia naraz. To poskytne na šprintoch a výšľapoch fyzickú aj psychologickú výhodu. Zadný tlmič tak môžete nastaviť o to poddajnejšie a v technických úsekoch ho kopnúť do toho najpažravejšieho módu.

Tuhosť rámu a vidlice znamená, že žiaden Watt nevyjde nazmar. Dokonca aj komplikovane profilovaná reťaz a prevodník X-SYNC 2 pohonu Eagle sú pocitovo rýchlejšie než pohony ostatných bikov v teste.

Spark 940 sa síce nemôže čírou rýchlosťou rovnať Anthemu, no stále ide o jeden pekelne rýchly bike. To, čo stratíte na rovinkách, ľahko doženiete v zákrutách a technických sekciách. Váš pretekár bude okrem toho o to zábavnejší počas dní, keď akurát nemáte na rajdoch pripnuté štartové číslo.

Slovník

 

X-SYNC 2

Najnovšie prevodníky od SRAM-u majú špeciálne tvarované zuby, ktoré reťaz zachytávajú v dvoch rôznych bodoch. Kľuky sa tak otáčajú hladšie a prevodník opotrebováva pomalšie.

 

Teleskopická sedlovka

Sedlovka sa diaľkovým ovládaním na rajdoch zasúva nadol a tým umožňuje v technických sekciách lepšie manévrovať s bicyklom. Čoraz častejšie sa objavuje aj na XC špeciáloch na svetovom pohári.

Viac informácií o bicykloch Scott či dostupnosti bicyklov: www.scott-sport.cz

Vaše komentáre

Náš Facebook