Test: Santa Cruz Chameleon R1 AM
Verdikt: Nie je ľahký, ani lacný. Je však odolný, všestranný, a s naozaj nákazlivými jazdnými vlastnosťami.
Chameleon je „dievčaťom pre všetko“ v ponuke Santa Cruz už desaťročia. Jeho najnovšia inkarnácia je však zatiaľ najvychytanejšia v histórii, a možno sami zatúžite vlastniť bike bez zadného odpruženia.
Rám a výbava
Chameleon má zvláštny dar nadchnúť ako puristov zaznávajúcich zadné odpruženie, tak moderných jazdcov vyžívajúcich sa v systémoch s tými najkomplikovanejšími názvami. Rám siedmej generácie je úplne prepracovaný, vyrobený z hliníka triedy 6000 a moderne dlhý a nízky.
Náš testovací kúsok vo veľkosti L mal 460 mm reach a 315 mm vysoko položený stred. Hlavový uhol so 120 až 130 mm vidlicou je dostatočne, no nie revolučne položený, a 67,5 stupňov neodradí od kúpy ani konzervatívnejších jazdcov.
Pekne vymyslené posuvné zadné pätky majú rozostup na náboj v šírke Boost (148×12 mm). Tento konkrétny model je osadný 29-palcovými kolesami. V ponuke však sú aj verzie s 27,5-palcovými pluskami, zadným nábojom s rozmerom 142×12 mm, či singlespeed verzia, ak to s návratom ku koreňom športu myslíte naozaj vážne.
Stredové zloženie je klasické závitové s externými ložiskami, a hadica zadnej brzdy je vedená vonkajškom rámu – všetko v znamení jednoduchosti údržby a spoľahlivosti. V ráme nájdete otvory na vnútorné vedenie teleskopickej sedlovky, aj vedenie pre direct-mount prešmykač. Nájdu sa aj skrutky na dva košíky na fľašu.
Čo sa týka ponuky kompletných bicyklov, okrem možnosti kúpiť samostaný 2,08-kilový rám, je Chameleon dostupný v dvoch úrovniach výbavy – D a R1. Líšia sa v kazete, brzdách aj kľukách, no najciteľnejším rozdielom je vildica.
RockShox Recon Silver, ktorou je osadená lacnejšia úroveň D je v pohode, no ak si môžete dovoliť pár stoviek naviac, určite choďte do tej drahšej. Chod vidlice Fox Rhythm 34 je perfektný – konzistetný a hladký. U oboch výbav si môžete vybrať medzi bezdušovými 29-palcovými kolesami s 2,3-palcovými plášťami na 23 mm WTB ráfikoch, alebo 2,8-palcovými pluskami na ráfikoch Race Face s vnútornou šírkou 40 mm.
Jazdné dojmy
Ak na vás pohľad na výbavu a následne na cenu neurobil dojem, máte plné právo. Stačí priplatiť pár stoviek a máte rovnakú výbavu na celoodpruženom ráme. Chameleon však nie je len tak nejaký hardtail. Uvedomíte si to až keď až podozrivo bezbolestne prepedálujete koberec koreňov a kameňov, ktorý by vám inak vytriasol 20 rokov staré plomby.
Možno budete hľadať príčinu v defekte na zadnom kolese. Pravdou však je, že Chameleon dokáže veľmi hladko a efektívne preniesť silu vašich nôh na zadné koleso. Pôsobí dychtivo dostať vás tam, kam chcete, a dostať sa tam čo najrýchlejšie. Rýchlejšie, než by vzhľadom na hmotnosť mal. Na vrchu kopca ho otočte späť nadol, a budete prekvapení ešte viac.
Aj keď ponúka nižší z dvoch odporúčaných zdvihov, vidlica Rhythm 34 pôsobí pod rukami ako oveľa drahší model. Pritom ide o len o OEM model, teda taký, ktorý sa ani len nedá kúpiť samostatne. Široký rozchod nôh je krásne tuhý, a tak môžete sebevedomo tlačiť bike do klopenky za klopenkou. Nižší zdvih však dáva zmysel aj keď vbehnete do náročnejšieho terénu.
Nie, nedokáže nerovnosti požierať tak, ako povedzme 150 mm vidlica, no vďaka kratšiemu zdvihu je bike agilnejší, a dáva včasné varovania pred nárazmi, ktoré prídu na zadné koleso. Naučí vás tak zostať na biku na špičkách, hrať sa s ním, a plávať ponad nerovnosťami namiesto toho, aby ste zapadali medzi ne.
29-palcové kolesá vám dodajú kilometre za hodinu zadarmo, aj dobrú zotrvačnosť. Ak však zvolíte tučné kolesá, okamžite výrazne narastie trakcia v zákrutách. Cena za ne je rovnaká ako za 29-ky, no až s nimi Chameleon skutočne ukáže, ako dokáže vybehnúť nahor stakátovým terénom ako keby mal ukrytý motor.
Chameleon je veľmi dobrým príkladom toho, že aj hardtaily sa stále zlepšujú. Ponúka naozja výnimočný mix vyvážených jazdných vlastností, s poddajnosťou a komfortom, ktorý bol kedysi doménou oceľových hardtailov. Svoju vyššiu cenu si tak dokáže obhájiť nielen pri podobne vyzerajúcich hardtailoch od konkurencie, no niekedy aj proti lacnejším celoodpruženým bikom.
Vaše komentáre