Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Santa Cruz Chameleon R1 AM

Starý dobrý hardtail, ktorý len ťažko zaradiť do jednej kategórie.
Hodnotenie: 4/5
2 265
Biker

Verdikt: Nie je ľahký, ani lacný. Je však odolný, všestranný, a s naozaj nákazlivými jazdnými vlastnosťami.

Chameleon je „dievčaťom pre všetko“ v ponuke Santa Cruz už desaťročia. Jeho najnovšia inkarnácia je však zatiaľ najvychytanejšia v histórii, a možno sami zatúžite vlastniť bike bez zadného odpruženia.

Rám a výbava

Chameleon má zvláštny dar nadchnúť ako puristov zaznávajúcich zadné odpruženie, tak moderných jazdcov vyžívajúcich sa v systémoch s tými najkomplikovanejšími názvami. Rám siedmej generácie je úplne prepracovaný, vyrobený z hliníka triedy 6000 a moderne dlhý a nízky.

Náš testovací kúsok vo veľkosti L mal 460 mm reach a 315 mm vysoko položený stred. Hlavový uhol so 120 až 130 mm vidlicou je dostatočne, no nie revolučne položený, a 67,5 stupňov neodradí od kúpy ani konzervatívnejších jazdcov.

Pekne vymyslené posuvné zadné pätky majú rozostup na náboj v šírke Boost (148×12 mm). Tento konkrétny model je osadný 29-palcovými kolesami. V ponuke však sú aj verzie s 27,5-palcovými pluskami, zadným nábojom s rozmerom 142×12 mm, či singlespeed verzia, ak to s návratom ku koreňom športu myslíte naozaj vážne.

Pätky sa dajú vymeniť za také, ktoré pojmú 27,5+ kolesá, náboj v rozmere 142×12 mm, či dokonca singlespeed.

Stredové zloženie je klasické závitové s externými ložiskami, a hadica zadnej brzdy je vedená vonkajškom rámu – všetko v znamení jednoduchosti údržby a spoľahlivosti. V ráme nájdete otvory na vnútorné vedenie teleskopickej sedlovky, aj vedenie pre direct-mount prešmykač. Nájdu sa aj skrutky na dva košíky na fľašu.

Čo sa týka ponuky kompletných bicyklov, okrem možnosti kúpiť samostaný 2,08-kilový rám, je Chameleon dostupný v dvoch úrovniach výbavy – D a R1. Líšia sa v kazete, brzdách aj kľukách, no najciteľnejším rozdielom je vildica.

RockShox Recon Silver, ktorou je osadená lacnejšia úroveň D je v pohode, no ak si môžete dovoliť pár stoviek naviac, určite choďte do tej drahšej. Chod vidlice Fox Rhythm 34 je perfektný – konzistetný a hladký. U oboch výbav si môžete vybrať medzi bezdušovými 29-palcovými kolesami s 2,3-palcovými plášťami na 23 mm WTB ráfikoch, alebo 2,8-palcovými pluskami na ráfikoch Race Face s vnútornou šírkou 40 mm.

Jazdné dojmy

Ak na vás pohľad na výbavu a následne na cenu neurobil dojem, máte plné právo. Stačí priplatiť pár stoviek a máte rovnakú výbavu na celoodpruženom ráme. Chameleon však nie je len tak nejaký hardtail. Uvedomíte si to až keď až podozrivo bezbolestne prepedálujete koberec koreňov a kameňov, ktorý by vám inak vytriasol 20 rokov staré plomby.

Možno budete hľadať príčinu v defekte na zadnom kolese. Pravdou však je, že Chameleon dokáže veľmi hladko a efektívne preniesť silu vašich nôh na zadné koleso. Pôsobí dychtivo dostať vás tam, kam chcete, a dostať sa tam čo najrýchlejšie. Rýchlejšie, než by vzhľadom na hmotnosť mal. Na vrchu kopca ho otočte späť nadol, a budete prekvapení ešte viac.

Chameleon však nie je len tak nejaký hardtail. Uvedomíte si to až keď až podozrivo bezbolestne prepedálujete koberec koreňov a kameňov, ktorý by vám inak vytriasol 20 rokov staré plomby.

Aj keď ponúka nižší z dvoch odporúčaných zdvihov, vidlica Rhythm 34 pôsobí pod rukami ako oveľa drahší model. Pritom ide o len o OEM model, teda taký, ktorý sa ani len nedá kúpiť samostatne. Široký rozchod nôh je krásne tuhý, a tak môžete sebevedomo tlačiť bike do klopenky za klopenkou. Nižší zdvih však dáva zmysel aj keď vbehnete do náročnejšieho terénu.

Nie, nedokáže nerovnosti požierať tak, ako povedzme 150 mm vidlica, no vďaka kratšiemu zdvihu je bike agilnejší, a dáva včasné varovania pred nárazmi, ktoré prídu na zadné koleso. Naučí vás tak zostať na biku na špičkách, hrať sa s ním, a plávať ponad nerovnosťami namiesto toho, aby ste zapadali medzi ne.

29-palcové kolesá vám dodajú kilometre za hodinu zadarmo, aj dobrú zotrvačnosť. Ak však zvolíte tučné kolesá, okamžite výrazne narastie trakcia v zákrutách. Cena za ne je rovnaká ako za 29-ky, no až s nimi Chameleon skutočne ukáže, ako dokáže vybehnúť nahor stakátovým terénom ako keby mal ukrytý motor.

Chameleon je veľmi dobrým príkladom toho, že aj hardtaily sa stále zlepšujú. Ponúka naozja výnimočný mix vyvážených jazdných vlastností, s poddajnosťou a komfortom, ktorý bol kedysi doménou oceľových hardtailov. Svoju vyššiu cenu si tak dokáže obhájiť nielen pri podobne vyzerajúcich hardtailoch od konkurencie, no niekedy aj proti lacnejším celoodpruženým bikom.

Vaše komentáre

Špecifikácia

Materiál rámu
Hydroformed 6000 series alloy
Riadidlá
Race Face Ride, 760mm
Predstavec
Race Face Ride, 50mm
Brzdy
SRAM Level T, 160mm rotors
Kľuky
Race Face Æffect cranks
Vidla
Fox Float Rhythm 34, 120mm (4.7in) travel
Kolesá
WTB STP i23 rims on Novatec Boost hubs
Predný plášť
Maxxis Minion DHF II EXO TR 29x2.3in
Zadný plášť
Maxxis Crossmark II DC EXO TR 29x2.25in
Prehadzovač
SRAM NX
Sedlo
WTB Volt Race
Sedlovka
Race Face Ride rigid

Aktuality

Včera 17:48 Detaily a špecifikácia pretekárskeho špeciálu Trek Madone SLR Madsa Pedersena.

Bicykel s unikátnym dizajnom priniesol Pedersenovi šťastie a pripísal si na ňom víťazstvo na belgickej klasike Gent-Wevelgem.

Včera 17:01 Wout van Aert má za sebou operáciu, na bicykel však tak skoro nevysadne.

Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.

Včera 16:29 Vanesa Petrovská končí v tíme NS Bikes UR Team.

Oznámila to dnes prostredníctvom sociálnej siete Instagram.

Včera 10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

27.03.2024 Wout van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier.

Tím Visma – Lease a Bike pôvodne informoval o „zlomeninách niekoľkých rebier a kľúčnej kosti“, no neskôr večer sa objavili správy, že má aj fraktúru hrudnej kosti. Rozsiahle zranenia utrpel pri hromadnom páde na pretekoch Dwars door Vlaanderen. (Domestique)

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu