Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Foto

Test: Fotoaparát Canon EOS 5DS + 5DS R

Pixelová vojna má nových kráľov z Japonska.
Hodnotenie: 4.5/5
3 499
Biker

Na našu milovanú redakčnú 5D-čku nedáme dopustiť. Nielen my túto zrkadlovku stále považujeme za jeden z najlepších foťákov na trhu na fotenie športu, pričom pri fotení statických fotiek, produktov či krajiniek jej pre bežného užívateľa – a dokonca aj novinára – chýba naozaj len máločo. Niekedy však sú chvíle, keď je pánom rozlíšenie, a to čo najvyššie. Chvíle, keď kvalita snímku skutočne zaváži. Vtedy prichádzajú na scénu ďalšie dva novučičké foťáky, ktoré síce nesú takmer identický názov, no sú z úplne inej sorty ako náš rokmi a stovkami výjazdov otlčený spoločník.



Model:
Canon EOS 5DS Objektív:
Canon EF17-40mm f/4L USM @17mm ISO: 250 Rýchlosť uzávierky: 1/800s Clona: F5.6



Model:
Canon EOS 5DS R Objektív:
Canon EF17-40mm f/4L USM @17mm ISO: 200 Rýchlosť uzávierky: 1/1600s Clona: F5.6

 

Ak to myslíte vážne
Oproti univerzálnej 5D Mark III ide zároveň o foťáky určené primárne do štúdia, na krajinky, svadby, portréty a vlastne všade tam, kde viac než rýchlosť zaváži vysoká kvalita výstupov. Hneď na začiatok preto vyvstáva otázka, či majú nové delá miesto aj vo výbave športového fotografa. Pokiaľ nepatríte medzi tých, ktorí fotia jazdcov len na celú šírku fotky (nebudeme menovať žiadnych konkrétnych fotografov), no snažíte sa zachytiť ridera zasadeného do prostredia okolo, odpoveďou je áno, hoci investovať do ďalšieho tela pravdepodobne budete, len ak to s fotkou myslíte naozaj vážne a svoje fotografie plánujete predávať na komerčné účely. Teraz, keď už vieme, pre koho Canon vyvinul dve nové dvojičky, je čas vybaliť to najkľúčovejšie číslo – číslo 50. Celých päť desiatok megapixelov rozlíšenia majú fotky ukladajúce sa na kartu v nových foťákoch – viac ako dvojnásobok oproti 5D Mark III – a to 5DS a 5DS R zaraďuje na prvú priečku medzi digitálnymi zrkadlovkami na svete.



Model:
Canon EOS 5DS Objektív:
Canon EF17-40mm f/4L USM @17mm ISO: 160 Rýchlosť uzávierky: 1/1600s Clona: F6.3

 



Model:
Canon EOS 5DS R Objektív:
Canon EF100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM @ 188mm ISO: 320 Rýchlosť uzávierky: 1/2000s Clona: F5.6

Nielen megapixely
Všetko však nie je len o rozlíšení. Už veľa vojakov sa v takzvaných „pixel wars“ popálilo na slepom prenasledovaní maximálneho rozlíšenia. Nové Canony, naopak, ponúkajú viacero technológií, ktoré sa starajú o to, aby dokázali svoj potenciál využiť naplno. Verte či nie, už samotné sklápanie zrkadla vnútri foťáku môže viesť k vibráciám znižujúcim ostrosť fotky. Oba nové foťáky preto pridávajú niekoľko funkcií – spomalenie zrkadla tesne pred tým, ako dosiahne najvyššiu pozíciu, či automatické oneskorenie otvorenia závierky. Na to, aby ste z ultravysokej kvality snímok však niečo mali aj vy, musíte sa rovnako pripraviť. Rovnako, ako aj kúpa najnovšej kamery GoPro na trhu zastihla už mnohých nepripravených v tom, aký hardvér majú doma na stole, treba mať rešpekt aj pred gigantickými rozlíšeniami týchto nových foťákov. Editovať 50 – 80 MB súbor RAW dá aj celkom výkonným počítačom zabrať, nehovoriac o mieste, ktoré vám začnú fotky jesť na disku. V prípade, že nepotrebujete až také veľké fotky, môžete však okrem formátu RAW využiť aj formáty M-RAW či S-RAW, ktoré dokážu veľkosť súborov zredukovať približne na polovicu až tretinu. Podobný efekt bude mať aj nová možnosť orezania veľkosti senzora na starý formát 1.3x či 1.6x senzorov APS-C. Rátať musíte aj s používaním kvalitných objektívov, ktoré nebudú ukrajovať foťáku z potenciálu.



Model:
Canon EOS 5DS Objektív:
Canon EF17-40mm f/4L USM @17mm ISO: 160 Rýchlosť uzávierky: 1/200s Clona: F8

 



Model:
Canon EOS 5DS R Objektív:
Canon EF100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM @ 100mm ISO: 320 Rýchlosť uzávierky: 1/2000s Clona: F5.6

Jasné poslanie
Ak zrkadlovku používate aj/alebo primárne na natáčanie videa a masívne rozlíšenie vás nadchlo, veľmi sa netešte. Hoci obe novinky dokážu natáčať vo Full HD a 30p, nenájdete tu výstup na neskomprimované HDMI ani výstup na slúchadlá. Canon tým vysiela jasný signál – toto sú foťáky určené najmä pre fotografov, nie kameramanov, a schopnosť točiť video by ste mali brať skôr ako praktický doplnok. O tom, že 5DS a 5DS R sú určené na dokonalé zachytenie vopred pripravených kompozícií v ideálnych podmienkach, svedčí aj nižší rozsah ISO po 6 400 (rozšíriteľný na 12 800 – hoci je otázne, či sú vyššie hodnoty vzhľadom na primárne určenie týchto tiel vôbec niekedy použiteľné) či rýchlosť kontinuálneho fotenia päť snímok za sekundu. Predurčenie na statickú fotografiu signalizuje aj rozmiestnenie celkom 61 autofokusových ostriacich bodov koncentrovaných okolo stredu hľadáčika. Z nich je 41 krížového, teda zjednodušene povedané rýchlejšie a lepšie ostriaceho typu. Nakoniec poďme na to, prečo sú vlastne modely dva a čím sa líšia okrem toho najjasnejšieho atribútu – cenovky. Prakticky jediným rozdielom medzi oboma je optický low-pass filter nachádzajúci sa v modeli 5DS, ktorý je obzvlášť vhodný práve na panorámy a krajinky. Odstraňuje efekt známy ako moiré, v ktorom opakujúce sa prvky – napríklad pásiky – vytvárajú zdeformované vlny. Aby ste tento efekt videli na vlastné oči, nemusíte chodiť ďaleko – stačí si pred televíznou obrazovkou vyčíhať moderátorku v pásikavom tričku a psychedelické vlnenie je na svete. Model 5DS R, naopak, obetuje riziko tvorenia moiré čo najvyššej ostrosti detailov. To, do ktorého z nich sa oplatí investovať, tak závisí len od toho, na aký účel a ako dokonalé budete fotografie potrebovať.



Model:
Canon EOS 5DS R Objektív:
Canon EF100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM @ 100mm ISO: 200 Rýchlosť uzávierky: 1/2000s Clona: F5.6

 



Model:
Canon EOS 5DS R Objektív:
Canon EF17-40mm f/4L USM @ 17mm ISO: 200 Rýchlosť uzávierky: 1/640s Clona: F6.3

 

 

Názor testera

Martin Matula

Oba fotoaparáty si v našich rukách prešli rôznymi typmi fotení – od statických fotiek architektúry cez masy bežcov na štafetovom behu až po fotenie bicyklov v kombinácii s krajinou. Ostrenie má pod palcom 61-bodový inteligentný systém použitý vo vlajkovej lodi 1D-X, zatiaľ čo o meranie expozície sa stará nový a veľmi presný RGB + IR systém použitý v 7D Mark II. Okrem veľkého množstva detailov dovoľuje 50 mpx rozlíšenie nakomponovať záber dostatočne široký na to, aby sme sa nemuseli obávať straty kvality pri dodatočných orezoch do rôzneho formátu. Jedinou podmienkou však je použitie kvalitných a ostrých objektívov novších generácií (napr. 16-35 mm f/4L IS, obľúbený zoom 70-200mm f/2.8L IS II alebo novú verziu 100-400mm f/4,5-5,6L II, ktorú sme vám predstavili spolu so 7D Mark II v jednom z prechádzajúcich čísel Bikera). Vítanou novinkou na 5DS (resp. 5DS R) je tiež rýchle pripojenie USB 3.0.

Model: Canon EOS 5DS R Objektív: Canon EF17-40mm f/4L USM @ 17mm ISO: 125 Rýchlosť uzávierky: 1/160s Clona: F10

Pozrite si neupravované a neskomprimované fotky z oboch fotoaparátov:

EOS 5DS:

Ukážka

EOS 5DS R:

Ukážka 1
Ukážka 2
Ukážka 3
Ukážka 4
Ukážka 5

Porovnajte si zaostrené detaily na fotkách z oboch fotoaparátov:

EOS 5DS:

Detail

EOS 5DS R:

Detail

Odporúčaná cena: 3 499 € (EOS 5DS) 3 699 € (EOS 5DS R)
Web: www.canon.sk

Text: Filip Stifler Nagy, Martin Matula
Foto: Martin Matula

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy

Náš Facebook